اسرائیل عساکرش را از شهر جنین خارج کرد

قطار موترهای نیروهای اسرائیل - عکس از آرشیف

اردوی اسرائیل می‌گوید که در عملیات اخیر دو روزه که شامل سلسلۀ از حملات هوایی و نیروی‌های زمینی بود، خسارات سنگین به گروه‌های شبه نظامی در کمپ آوارگان در"جنین" وارد کرده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، اما مشخص نیست که آیا پس از حدود یک ونیم سال جنگ شدید در کرانۀ غربی، این عملیات نیروهای اسرائیلی آیا اثرات طولانی مدت خواهد داشت یا خیر.

پیش از خروج نیروهای اسرائیلی از پایگاه شبه‌نظامیان در کرانه غربی، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل تعهد کرد که در صورت نیاز، عملیات مشابهی را انجام خواهد داد.

نتانیاهو در جریان بازدید از یک پوستۀ نظامی در حومۀ جنین گفت، مأموریت در حال تکمیل شدن است و می‌توان گفت که عملیات گسترده در جنین یکباره نیست و تروریزم در هر کجا که دیده شود، ریشه کن خواهد شد.

حمله اخیر بر جنین یکی از شدیدترین عملیات نظامی اسرائیل در کرانه غربی پس از پایان قیام مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اشغالگری در دو دهه پیش بوده است.

از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی به اینسو، اردوی اسرائیل در پاسخ به سلسلۀ از حملات مرگبار جنگجویان فلسطینی، روزانه حملاتی را در کرانه غربی انجام داده و به گفتۀ آنها هدف از این حملات سرکوب شبه‌نظامیان فلسطینی بوده است.

اردوی اسرائیل این حملات را ضروری خوانده گفته که تشکیلات ادارۀ خودگردان فلسطین بسیار ضعیف است.

اما فلسطینی‌ها می‌گویند که همچو خشونت‌ها نتیجه اجتناب ناپذیر حدود ۵۶ سال اشغال و فقدان هر گونه روند سیاسی با اسرائیل است. آنها همچنین به افزایش شهرک سازی در کرانۀ غربی و خشونت هایی این شهرک نشینان افراطی، اشاره می‌کنند.

اردوی اسرائیل می‌گوید که در جریان عملیات اخیر در کرانۀ غربی، هزاران میل اسلحه، مواد منفجره و ذخایر پول را مصادره کرده که در مخفیگاه‌های جنگجویان و مناطق ملکی به طور یکسان، جابجا شده بودند.

مقامات صحی فلسطین گفته اند که در جریان حملۀ اخیر رژیم صهیونیستی ۱۲ فلسطینی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اردو اسرائیل ادعا کرده که فقط شبه نظامیان را کشته، اما جزئیات ارائه نکرده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، در سال جاری، بیش از ۱۴۰ فلسطینی در کرانه غربی کشته شده‌اند و در حملات فلسطینی‌ها که اسرائیلی‌ها را هدف قرار می‌دهد، حداقل ۲۵ تن کشته‌ شده اند.

اسرائیل کرانه غربی، شرق بیت المقدس و نوار غزه را در جنگ شرق میانه در سال ۱۹۶۷ میلادی تصرف کرد و فلسطینی‌ها به دنبال تصرف آن مناطق برای کشور مستقل مورد انتظار خود هستند.