رئیس جمهور بلاروس: رهبر گروه شبه نظامی « واگنر» به روسیه برگشته است

الکساندر لوکاشنکا، رئیس جمهور بلاروس ( راست) و یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر

الکساندر لوکاشنکا، رئیس جمهور بلاروس، می گوید که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه جنگجویان اجیر"واگنر" پس از یک تبعید کوتاه در بلاروس، به روسیه بازگشته است .

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی بلاروس"بلتا" الکساندر لوکاشنکا رئیس جمهور این کشور امروز(۶ جون) گفت، تا آنجا که مطلع است جنگنجویان واگنر در اردوگاه های دایمی شان باقی می مانند و یوگنی پریگوژین به شهر سان پترزبورگ روسیه برگشته است .

الکساندر لوکاشنکو، در نشست امروز خود گفت :

"تا آنجا که من می دانم، از امروز صبح، جنگجویان - جدی ترین جنگجویان واگنر – درپایگاه های دائمی خود هستند ... در مورد یوگنی پریگوژین یا ویکتوروویچ، اگر می پرسید؟ او در سنت پترزبورگ است. او امروز صبح کجاست؟ ممکن است به مسکو یا جای دیگری رفته باشد، اما در قلمرو بلاروس نیست ."

الکساندر لوکاشنکا رئیس جمهور بلاروس

الکساندر لوکاشنکا که با میانجی گری بین گروه شورشی واگنر و کریملین، ظاهراً از یک بحران داخلی در روسیه جلوگیری کرد، گفته بود که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه جنگجویان اجیر"واگنر" می تواند در بلاروس بماند .

رهبر گروه واگنر به شهر سنت پترزبورگ روسیه برگشته و افراد وی در قرار گاه های خود باقی می مانند

در ۲۳ جون، حدود دو هفته پیش، یوگنی پریگوژین در برابر رهبری نظامی روسیه قیام کرد و جنگجویان واگنر شهر روستوف را در روسیه تصرف کردند. یوگنی پرگوژین حدود ۲۵ هزار جنگجوی خود را به استقامت مسکو حرکت داد .

در آن زمان پرگوژین گفته بود که می خواهد سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف لوی درستیز روسیه را برکنار کند. اما پرگوژین بطور غیر مترقبه از این کار دست کشید و جنگجویان خود را به قرارگاه هایشان فراخواند .

تصرف شهر روستوف در روسیه و اعزام هزاران جنگجوی واگنر به قوماندانی یوگینی پرگوژین بسوی مسکو، خشم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را برانگیخت و پرگوژین را به خیانت متهم کرد .

نظامیان گروه واگنر در شهر رستوف روسیه

اما پرگوژین در پاسخ گفت که او خیانت نکرده است، اما به گفته او این حرکت نتیجۀ مدیریت اشتباه آمیز اردوی روسیه است که هزاران عسکر در جنگ با اوکراین کشته می شوند و مناطق وسیع از دست می رود. او بار ها شکایت کرده بود که جنگجویان او از وزارت دفاع روسیه، مهمات کافی بدست نیاورده و رهبری نظامی آن کشور را به بیرو کراسی متهم کرده، گفته بود که برای دادن اسلحه به گروه واگنر، مجالس طولانی ده تا ۱۵ساعت را دایر میکند .

جنگجویان گروه"واگنر" تحت رهبری یوگنی پرگوژین در خط مقدم جبهه در اوکراین جنگیده اند و بسیاری از مناطق اوکراین را اشغال کردند .

شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین رهبر گروه جنگجویان اجیر "واگنر" جدی ترین تهدید نظامی برای حکومت ولادیمیر پوتین در روسیه در بیش در دو دهۀ گذشته، خوانده شده است .

آرش همایون