پیلوت‌های قوای هوایی پیشین افغانستان کجا هستند و چی سرنوشتی دارند؟

تعدادی از هلیکوپتر ها و پیلوت های قوای هوایی جمهوری مخلوع افغانستان

پس از حاکمیت دوباره حکومت طالبان در افغانستان، شماری از پیلوت های قوای هوایی جمهوری مخلوع افغانستان که برای رسیدن به اروپا و امریکا در برخی از کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، می‌گویند که با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی روبه‌رو هستند.

آنان که برخی‌شان در ترکیه و پاکستان و شماری نیز در کشورهای دیگری زندگی میکنند، به رادیو آزادی گفتند که از حدود بیش از ۲۰ ماه به این طرف در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

یکی ازین پیلوت ها که در پاکستان است و نخواست به دلیل مشکلات امنیتی نام‌اش را در گزارش بنویسیم از سختی‌های زندگی‌اش در این کشور حکایت می‌کند:

"بخاطر دو سه ماه ما را به این‌جا آورده بودند، حالا بیش از یک‌ونیم سال گذشت، در چهار ماه نخست ما را همکاری کردند، اما حالا آنرا هم نمی‌کنند، وضعیت اقتصادی ما به صفر رسیده است، تهدیدات امنیتی هم وجود دارد، کارو بار کرده نمی‌توانیم و نه هم کار وجود دارد، در این روزها بازداشت‌ها از سوی پولیس هم زیاد شده است، از خانه بیرون شده نمی‌توانیم، حتی به خانه ما هم آمدند، اما ما در خانه پنهان بودیم."

یک پیلوت دیگر افغان نیز که در ترکیه زندگی می‌کند و نخواست نام‌اش را به دلیل تهدیدات امنیتی در گزارش بنویسیم از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارد:

"از امریکا و ناتو خواست ما این است که با ما همکاری کنند، بخاطری‌که با آن‌ها کار کردیم، بخاطر صلح بین‌المللی با آن‌ها کار کردیم، خود را در خطر انداختیم، تا حال با ما هیچ کمک نشده است تا ما را به یک کشور دیگر انتقال کنند و آن‌جا زندگی ما جور شود."

یک طیاره جنگی قوای هوایی پیشین افغانستان در میدان هوایی کابل

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی٬ قوای مسلح افغانستان از هم پاشید، بیشتر نظامیان افغان یا در افغانستان باقی ماندند و یا هم برخی‌ها خود را به کشورهای دیگر رساندند که نیروهای قوای هوایی نیز یک بخش از آنان بود.

در حال حاضر ۱۵۰ پیلوت در ایران، ۱۰۰ پیلوت در پاکستان، هشت پیلوت در تاجکستان، ۸۰ تن در ترکیه و بیش از ۷۵ تن دیگر شان در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

اما بقیه افراد نیروهای قوای هوایی افغانستان اکنون کجا و در چی وضعیت اند؟

جنرال اجمل شینواری سخنگوی عمومی قوای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان می‌گوید که بیشتر منسوبین قوای مسلح افغانستان به ویژه قوای هوایی هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و به گفته او با تهدیدات شدید امنیتی و مشکلات اقتصادی زندگی‌شان را به پیش می‌برند.

او به رادیو آزادی گفت که بیشتر پیلوت ها و انجینران افغان که در افغانستان بند مانده اند به گونه آشکار زندگی کرده نمی‌توانند.

بر اساس معلومات آقای شینواری، تعداد نیروهای قوایی هوایی در نظام جمهوریت به ۱۵ هزار تن می‌رسید که ازین میان تنها چهار هزار تن‌شان پیلوت ها، انجنیران و دیگر کارمندان بودند.

به گفته آقای شینواری، پس از سقوط جمهوریت، تنها یک هزار تن از نیروهای پیشین قوای هوایی به همکاری یاسین ضیا لوی درستیز سابق به امریکا انتقال شده‌اند.

وی گفت که در حال حاضر ۱۵۰ پیلوت در ایران، ۱۰۰ پیلوت در پاکستان، هشت پیلوت در تاجکستان، ۸۰ تن در ترکیه و بیش از ۷۵ تن دیگر شان در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

آقای شینواری اما به دلیل حساسیت موضوع و تهدیدات امنیتی از دادن معلومات در مورد پیلوت ها و انجنیران باقی مانده در افغانستان خودداری کرد.

جنرال اجمل شینواری سخنگوی عمومی قوای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهد به این نیروها همکاری کنند:

"یک تعداد زیاد آن‌ها در وضعیت بد امنیتی و اقتصادی در افغانستان زندگی دارند و برخی‌ها که در بیرون از افغانستان هستند، آن‌ها هم پنهان هستند، بخاطری‌که آن‌جا هم این مشکل وجود دارد، اگر هویت‌شان افشا شود امکان دارد آن کشورها بخاطر منافع خود از آن‌ها کار بگیرد و یا هم تهدید شان کند. به هر حال آن‌ها با تهدیدات جدی امنیتی و اقتصادی روبه‌رو هستند، جامعه جهانی باید این را بداند و کمک کند."

جنرال اجمل شینواری سخنگوی عمومی قوای مسلح جمهوری مخلوع افغانستان

آیا اعضای قوای هوایی جمهوری مخلوع افغانستان در قوای هوایی حکومت طالبان فعالیت می‌کنند؟

عنایت‌الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان به پرسش‌های ما در مورد این‌که در حال حاضر به چه تعداد پیلوت‌ها در این وزارت فعالیت می‌کنند، قوای هوایی‌شان چگونه فعالیت می‌کند و آیا نیروهای نظام جمهوریت با آن‌ها است یا نه؟ تا نشر این گزارش پاسخ نداد.

اما حکومت طالبان پیش از این در ماه ثور سال ۱۴۰۱ میلادی ادعا کرده بود که آن‌ها به کمک پیلوت ها و انجنیران نظام جمهوریت ۶۰ هلیکوپتر را که در هنگام سقوط جمهوری مخلوع از فعالیت باز مانده بودند را دوباره فعال کرده اند.
پس از این‌که طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ یکبار دیگر قدرت را در افغانستان بدست گرفتنذ ۴۶ طیاره نظامی افغانستان همراه با پیلوت های شان به کشورهای ازبکستان و تاجکستان منتقل شدند.

وزارت دفاع طالبان چند بار از این کشورها خواست که این طیاره‌ها را دوباره به آن‌ها بسپارند، اما این کار تا کنون صورت نگرفته است.

برخی از رسانه‌ها در آن زمان گزارش‌های را منتشر کردند که یک تعداد از این طیاره‌ها و هیلکوپترهای نظامی به ایالات متحده امریکا هم انتقال داده شده‌اند، اما به گونه رسمی تا کنون در این مورد چیزی گفته نشده است که حالا این طیاره‌ها در کجا هستند؟