حکومت طالبان: فعالیت تمام نهادهای سویدن در افغانستان متوقف شود

بیرق گروه طالبان

حکومت طالبان صبح روز سه‌شنبه دستور توقف فعالیت نهادهای مرتبط با سویدن در افغانستان را صادر کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ توییتر خود بیانیه‌ای نشر کرد و در آن نوشت که این تصمیم را به دلیل توهین به قرآن کریم در سویدن گرفته اند.

حدود دو هفته پیش در شهر استکهلم سویدن، یک عراقی ۳۷ ساله به نام سیلوان مومیکا که اکنون در سویدن زندگی می‌کند، به قرآن کریم توهین کرد و سپس برخی از صفحات آنرا سوزاند.

در بیانیۀ حکومت طالبان آمده است:
"تا زمانی که از مسلمانان برای این اقدام شوم طلب عفو نشود، امارت اسلامی دستور توقف کلیه فعالیت‌های کشور سویدن در افغانستان را صادر می‌کند."

در این بیانیه تمامی اداره‌های حکومت طالبان موظف به اقدام فوری برای اجرای این دستور دانسته شده اند.

حکومت سویدن هنوز به گونۀ رسمی به این تصمیم حکومت طالبان واکنشی نشان نداده است.

شماری از موسسات سویدنی در زمینه‌های بشردوستانه به ویژه صحی و آموزشی در افغانستان به افغان‌ها کمک می‌کنند.

مهمترین آنها کمیته سویدن برای افغانستان است. سازمانی که نزدیک به ۵۳ سال است که در افغانستان فعالیت می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت کمیتۀ سویدن در افغانستان، حدود ۸۷ هزار دانش‌آموز به مکاتب کمیتۀ سویدن در افغانستان می‌روند.

سالانه بیش از دو میلیون افغان در کلینیک‌ها و شفاخانه‌های این کمیته معالجه می‌شوند. در کنار آن این کمیته به افراد دارای معلولیت در افغانستان کمک می‌کند تا به خدمات صحی دسترسی داشته باشند.

همچنین در وب سایت کمیتۀ سویدن برای افغانستان نوشته شده است، آنها در ۱۴ ولایت افغانستان فعالیت می‌کنند و تقریباً ۶۰۰۰ کارمند دارند.

در حالیکه افغان‌ها در شرایط بسیار سخت اقتصادی و بشری به سر می‌برند، حکومت طالبان از فعالیت نهادهای سویدنی جلوگیری می‌کند.

ارقام رسمی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۲۸.۸ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از نیمی از آنها در یک قدمی قحطی قرار دارند.

حکومت طالبان همچنین فعالیت زنان در سازمان‌های غیر دولتی را ممنوع کرده است.

این تصمیم طالبان همچنین فعالیت برخی نهادها و سازمان‌هایی را که کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها ارائه می‌کردند، متوقف کرده و یا به تعویق انداخته است.