تبصره واشنگتن اگزمینر در مورد پناهجویان افغان در امریکا

آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

واشنگتن اگزمینر

روزنامه واشنگتن اگزمینر با اشاره به سرنوشت تعدادی از پناهجویان افغان که اخیراً از افغانستان به ایالات متحده امریکا رفته اند، می‌نویسد که "خانواده هایی که از آزار و شکنجه طالبان فرار کرده اند، اکنون از اخراج شدن از ایالات متحده می‌ترسند".

نشریه از خانوادۀ هدایت قصه می‌کند که ۱۶ ماه طول کشید تا پس از فرار از آزار و اذیت طالبان به ایالات متحده امریکا برسد و اکنون تاخیر در صدور فیصلۀ محکمۀ مهاجرت این خانواده را در وحشت احتمال اخراج به افغانستان قرار داده است.

واشنگتن اگزمینر به نقل از سرپرست این خانواده می‌نویسد که او می‌دانست که در اگست ۲۰۲۱ زمانی که طالبان دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، زندگی‌اش در معرض خطر قرار دارد.

او قبلاً در سال ۲۰۲۰ از انفجار یک موتر بمب گذاری شده توسط طالبان که ۱۱ تن را در داخل محل کار او کشت، جان به سلامت برده بود.

در ادامه می خوانیم که او در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ به پاکستان رفت و ۱۶ ماه بعد، همراه با خانواده‌اش به ایالات متحدۀ امریکا منتقل شد.

واشنگتن اگزمینر می افزاید که از ورود خانوادۀ هدایت به ایالات متحده تا اکنون، هزینه هوتل، غذا و سایر مصارف آنها به کمک سازمان‌های مذهبی و داوطلبان پرداخته شده، ولی سرپرست این خانواده هنوز اجازۀ کار ندارد، چونکه او منتظر فیصله محکمه است.

براساس خبرگزاری اسوشیتد پرس، بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از ۸۸۵۰۰ افغان که در بخش ترجمانی و سایر عرصه‌ها با نیروهای امریکایی و یا نهادهای مربوط با حکومت ایالات متحده در افغانستان کار می‌کردند، به امریکا رفته اند.

برمنگتن میل

نشریۀ بریتانیایی برمنگتن میل هم به سرگذشت فهیم زازی یک مهاجر افغان در آن کشور پرداخته که می‌گوید، بدون هیچ چیز به آن کشور آمده بود، اما اکنون مورد افتخار پادشاه بریتانیا، قرار گرفته است.

فهیم زازی ۲۳ سال پیش از جنگ در افغانستان فرار کرد و بدون هیچ دوست، خانواده و یا دانستن یک کلمه به زبان انگلیسی، از اولین پناهجویان افغان بود که به شهر"والسال" در بریتانیا رسیدند.

اما اکنون ۲۳ سال بعد از آن، فهیم زازی به دلیل خدمات باورنکردنی به جامعه، در زمرۀ افرادی است که نشان امپراتوری بریتانیا (MBE) را در جشن تولد پادشاه آن کشور در ماه جون، دریافت کردند.

فهیم در توییتر خود نوشته که افتخار دارد از اینکه که در لیست افتخارات تولد پادشاه بریتانیا به خاطر خدمات اجتماعی قرار دارد و جایزه (MBE) را دریافت می‌کند.

نشان امپراتوری بریتانیا توسط جورج پنجم، پادشاه بریتانیا در سال ۱۹۱۷ میلادی برای قدردانی از کسانی که در نقش غیر رزمی خدمت کرده اند، تاسیس شد.

این نشان برای پاداش به خدمات در عرصۀ هنرها، علوم، کارهای خیریه و خدمات عمومی، داده می‌شود.