شورای ناتو‌-اوکراین ایجاد شد

شرکت کننده ها در نشست ناتو

اجلاس دو روزه سران ناتو با ایجاد شورای ناتو – اوکراین، پایان یافت.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان این اجلاس گفت که شورای مشترک با اوکراین، به نزدیک کردن اینکشور با ناتو خیلی اهمیت دارد.

او همچنان از فراهم کردن کمک‌های نظامی و حمایت‌های مالی به اوکراین خبر داد و گفت که با پشتیبانی از اوکراین در تهاجم روسیه، مناطق زیادی آزاد می‌شوند و در نتیجه اوکراین دست بالاتر در میز مذاکره خواهد داشت:

"از اکنون، ناتو و اوکراین در شورای مشترک دیدار می‌کنند، در موارد مختلف به گفتگو ادامه می‌دهند و به صورت مساویانه تصمیم گیری می‌کنند. این یک گام خیلی مهم برای نزدیک کردن اوکراین به ناتو است."

سرمنشی ناتو همچنان از کمک‌های ده‌ها میلیارد دالری کشور‌های مختلف، با اوکراین در جریان تهاجم روسیه بر اینکشور استقبال کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اجلاس سران ناتو گفت که با ادامه حمایت از کشورش، زندگی مردم نجات داده می‌شود.

دیدار روسای جمهور امریکا و اوکراین در حاشیه نشست ناتو

او در دیدار با جو بایدن رئیس جمهور امریکا گفت که از او و مردم ایالات متحده به خاطر فراهم کردن کمک ۴۳ میلیارد دالری آنکشور با اوکراین در جریان تهاجم روسیه سپاسگزار است:
"باید بدانید که پول شما تنها در جنگ مصرف نشده. پول شما برای نجات جان‌ها مصرف شده و فکر می‌کنم که ما جان‌های زیادی را نجات دادیم، برای اروپا و برای تمام جهان."

بر اساس گزارش ها، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و جرمنی از هفته‌ها به اینسو مشغول گفتگو و مذاکره با اوکراین بوده اند تا یک چهارچوب جهانی برای حمایت از اینکشور به میان آید و وسایل پیشرفته نظامی از جمله جت‌های جنگی برای اوکراین فراهم شود.

از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲، امریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر، تا حدود صد میلیارد دالر کمک نظامی برای کی‌یف فراهم کرده اند. با وجود این هم جنگ تا هنوز ادامه دارد، تهاجمی که تنها جان بیش از ۹ هزار غیرنظامی را در اوکراین گرفته است.