روز تولد ملاله یوسفزی به عنوان روز دفاع از حقوق آموزش پذیرفته شد

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق آموزش

توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان می‌گوید که روز تولد ملاله را به عنوان روز دفاع از حقوق آموزش پذیرفته اند.

ویست این اظهارات را روز گذشته در توییترش به مناسبت روز تولد ملاله یوسفزی فعال آموزش و برنده جایزه صلح نوبل نوشت.

او به مناسبت این روز یکبار دیگر تاکید کرد که دختران افغان سرمایه بزرگ برای آینده افغانستان استند و آنها باید دسترسی کامل به آموزش و پرورش برای استفاده از توانایی‌های خود را داشته باشند.

رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان هم روز گذشته در توییترش سالروز تولد ملاله یوسفزی را مبارکباد گفت و از تلاش‌های خستگی ناپذیر او برای دسترسی برابر به آموزش ابراز سپاس کرد.

خانم امیری هم خواستار اقدام بین‌المللی علیه پالیسی‌های سیستماتیک حکومت طالبان شد که زنان و دختران را از کار و تحصیل محروم کرده.

ملاله یوسفزی که دیروز چهارشنبه (12 جولای) در یک نشست سازمان ملل متحد به مناسبت سالروز تولدش سخنرانی می‌کرد گفت که هیچگاه تصور نمی‌کرد که دختران در افغانستان روزی از آموزش باز می‌مانند.

با برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکاتب را نیافتند و در دسمبر ۲۰۲۲ دروازه‌های پوهنتون‌ها هم به روی دانشجویان دختر مسدود شدند.