برخی بیماران مبتلا به سرطان: در گرفتن توکن و ورود به پاکستان با مشکلات مواجه هستیم

دروازه سرحدی تورخم - عکس از آرشیف

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان که درمان‌شان در افغانستان نتیجه نمی‌دهد، مجبور می‌شوند به پاکستان بروند.

اما برخی این بیماران از روزها معطل شدن و مشکلات‌شان در شهر جلال‌آباد برای گرفتن توکن و انتظارشان در دروازۀ تورخم برای ورود به پاکستان شکایت دارند.

توکن برگه‌ای است که بجای ویزا به بیماران افغان داده می‌شود تا آزادانه وارد پاکستان شده و به درمان بیماری‌شان بپردازند.

عالمه که از بیماری سرطان رنج می‌برد به رادیو آزادی گفت، قبلاً با توکن می‌توانست چندین بار رفت و برگشت کند، اما حالا از این توکن فقط یک بار استفاده می‌شود:
"این توکن مرا زیاد متاثر کرده است بخاطری که قبلاً با یک توکن شش بار برای تداوی به پاکستان رفته می‌توانستیم، اما فعلاً توکن را قید می‌کنند. این برای ما بسیار مشکل است، اقتصاد ما ضعیف است، شب را در هوتل سپری کرده نمی‌توانیم، هوا گرم است، زمانی که به آنسوی تورخم می‌رویم امبولانس‌ها چوکی و آکسیجن ندارند، آنجا هم مشکلات زیاد است، تقریبا ۶ ساعت در جیل می‌نشینیم."

فرید: در تورخم که می‌رسی حالت مریضان و مردم را می‌بینی دل‌تان از زندگی سیاه می‌شود

فرید تنها نیز به بیماری سرطان روده مبتلا است، چندی پیش با گرفتن توکن از طریق دروازۀ تورخم وارد پاکستان شده و به تداوی‌اش ادامه می‌دهد.

او نیز از مشکلات خودش و دیگر بیماران در مرز تورخم حکایت می‌کند:
"من در افغانستان به سرطان روده مبتلا شده بودم، شش روز بستر شدم خواستم پاکستان بروم در تورخم که می‌رسی حالت مریضان و مردم را می‌بینی دل‌تان از زندگی سیاه می‌شود، بیشتر بیماران ضعف می‌کردند، من خودم توکن را برای خود و یک پایواز خود مبلغ ۶۰ هزار افغانی از بازار سیاه خریداری کردم و بعداً اجازه یافتم که داخل پاکستان شوم."

آنان می‌گویند، بیمارانی که توان گرفتن ویزه را ندارند، شب‌ها را بخاطر گرفتن توکن در شهر جلال آباد و تورخم سپری می‌کنند تا نوبت‌شان برای گرفتن توکن برسد.

بیماران مبتلا به سرطان از حکومت طالبان می‌خواهند که بخاطر ویزه برای بیماران افغان با جانب پاکستانی صحبت کند تا سهولت‌های را در این بخش فراهم کند.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان را در مورد خواست بیماران سرطانی داشته باشد، اما وی به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ نداد.

از سوی دیگر مسئولان شفاخانۀ دولتی جمهوریت در کنترل حکومت طالبان در کابل به رادیو آزادی گفتند که اخیراً مراجعۀ بیماران مبتلا به سرطان به این شفاخانه افزایش یافته است.

شفاخانه جمهوریت در شهر کابل - عکس از آرشیف

سردارخان موسی‌زی، معاون علمی این شفاخانه گفت:
"بخش سرطان شفاخانه فعال است، واقعات هم زیاد شده است، تقریباً روزانه در حدود ۲۰۰ مریض او پی دی می‌شود که ماهانه تعداد مریضان بین ۲ تا ۳هزار نفر می‌رسد و دلیل آن مراجعه تمام بیماران از ۳۴ ولایت افغانستان به این شفاخانه می‌باشد."

یکی از دلایل دیگر مراجعۀ بیماران مبتلا به سرطان به شفاخانه‌های کابل، پائین بودن سطح اقتصاد خانواده‌ها خوانده می‌شود که توان رفتن به پاکستان یا کدام کشور دیگر را ندارند.

چند پیش نبی عیسی‌خیل، یکی از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان اعلام کرد که یک مرکز تداوی بیماران سرطانی را بنام "ادی " در افغانستان می‌سازد، اما مشخص نیست که روند ساخت این شفاخانه آغاز شده است یا نه.

به اساس گزارش‌ها، سالانه هزاران افغان به ویژه بیماران مبتلا به سرطان که بیماری‌شان در افغانستان قابل علاج نیست، برای درمان به کشورهای منطقه و همسایه به ویژه پاکستان می‌روند.