شورای علمای شيعه: طالبان در باره اعمال محدودیت بر مراسم محرم تجدید نظر کنند

آرشیف - بیرق‌های که به مناسبت ماه محرم در منطقه مرادخانی کابل نصب شده اند.

پس از آن که حکومت طالبان اعلام کرد که آزادی مراسم اهل تشیع در مراسم محرم پابرجاست و اما بخاطر تدابیر امنیتی گردهمایی‌های بزرگ و رفت آمدهای گروهی محدود شده، شورای علمای شیعۀ افغانستان از حکومت طالبان خواسته تا در این مورد تجدید نظر کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز سه‌شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته که در وضع این محدودیت نظر علمای شیعۀ افغانستان گرفته شده و این اقدام بر اساس خواست آنان صورت گرفته است.

اما پس از نشر این اعلامیه شورای علمای شيعۀ افغانستان به روز سه‌شنبه، اول ماه محرم، از حکومت طالبان خواست تا در مورد اعمال محدودیت‌ها بر محدودسازی اماکن و برنامه‌های ماه محرم که بخاطر تهدیدات امنیتی وضع کرده، تجدید نظر کند تا شیعیان بتوانند در هماهنگی با نیروهای امنیتی طالبان، مانند سال‌های گذشته مراسم‌شان را انجام دهند.

یک منبع از شورای علمای شیعۀ افغانستان که نخواست نام و صدایش در گزارش نشر شود به رادیو آزادی گفت، در مورد وضع این محدودیت با اعضای شورای علمای شعیۀ افغانستان مشوره صورت نگرفته و به گفتۀ او، کسانی که حکومت طالبان ادعا می‌کند در مشوره آنان این اقدام صورت گرفته، از این شورا نمایندگی نمی‌کنند.

به گفتۀ این منبع، اهل تشیع افغانستان حاضر اند در تأمین امنیت این مراسم با حکومت طالبان همکاری کنند، اما خواهان برداشتن محدودیت‌ها بر این مراسم اند.

در عین حال در اعلامیه‌ای که دفتر والی طالبان در کابل به روز چهارشنبه نشر کرده، آمده که فیصله شده تا عزاداران مساجد و تکیه‌خانه‌هایی که از نظر امنیتی دارای نقاط ضعف هستند، به سایر تکیه‌خانه‌ها و مساجدی که این مشکل را ندارند، ملحق شوند.

در این اعلامیه از مردم به خصوص از اهل تشیع در کابل خواسته شده تا توصیه‌های امنیتی را جدی بگیرند و ابراز امیدواری شده تا شرکت کنندگان در مراسم ماه محرم از اقداماتی که در مخالفت با توصیه‌های امنیتی باشد، خودداری کنند.

در همین حال برخی از شرکت کنندگان در مراسم ماه محرم در شهر کابل می‌گویند، محدودیت‌های وضع شده بر چگونگی برگزاری این مراسم باید برداشته شوند.

آرشیف - مردم در یکی از تکیه خانه های شهر کابل

دو تن از پیروان اهل تشیع در شهر کابل که نخواستند نام‌ های شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:
"محدودیت در نصب پرچم‌ها در سطح شهر بسیار زیاد است، برپایی جاهایی که در آن نذر توزیع می‌شد را هم محدود کرده اند، حتی دسته‌های سینه‌زنی را که قبلاً از یک مسجد به مساجد دیگر می‌رفتند آنها را هم محدود کرده اند عزاداری امسال خیلی محدود شده در منطقه و مسجد خودش."

"متاسفانه طالبان نمی‌گذارند که مراسم عزاداری ما شیعه‌ها درست برگزار شود، پرچم‌ها را نمی‌گذارند تا در خیابان‌ها بگذاریم، در ناحیۀ پانزدهم پرچم‌ها را پائین کردند، بعضی‌ها را لت کردند، متاسفانه وضعیت برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین مناسب نیست، امیدوار هستیم به آن رسیدگی شود."

اهل تشیع هر سال در بخش‌های مختلف ‌کابل در آستانۀ فرا رسیدن روز عاشورا یا دهم محرم مراسم مذهبی‌شان را به گونۀ گسترده برگزار می‌کردند.

در سال‌های گذشته مراسم مذهبی اهل تشیع در افغانستان در ماه محرم هر ازگاهی هدف حمله‌های خونین قرار گرفته است.

این در حالی است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، داعش مسئولیت چندین حمله مرگبار در کابل و ولایت‌های افغانستان را پذیرفته که در بسیاری از این حملات، شیعیان قربانی شده اند.