شورای علمای شیعه افغانستان: عزاداران از تجمع در خیابان‌ها خودداری کنند

آرشیف - بزرگداشت از روز عاشورا در کابل. November 14, 2013

در اطلاعیۀ شورای علمای شیعۀ افغانستان که امروز چهارشنبه (چهارم اسد) در صفحۀ توییتر این شورا نشر شده، از عزاداران ماه محرم خواسته شده است که در روزهای هفتم و دهم این ماه از برنامه‌های عزاداری در جاده‌ها و و گشت‌وگذار گروهی خودداری کنند.

در این اطلاعیه از عزاداران دهۀ محرم خواسته شده است که به زیارتگاه‌های ابوالفضل و سخی در کابل به گونۀ انفرادی بروند.

در این اطلاعیه آمده است که آنها بر اساس دلایل امنیتی این تصمیمات را گرفته اند.

در اعلامیۀ علمای شیعه به جوانان عزادار محرم دستور داده شده است که بجای قمه‌زدن و خونریزی به بانک خون امام حسین در کابل خون اهدا کنند و به بیماران نیازمند کمک کنند.

این در حالی است که دیروز سه‌شنبه یکی از علمای شیعه به نام آیت الله سید محسن حجت در کابل از مردم خواست تا مراسم محرم را بدون توجه به محدودیت‌های حکومت طالبان بزرگداشت بگیرند:
"وقتی دولت می‌خواهد ما را محدود کند، تنها وظیفۀ من نیست که در مقابل آن ایستادگی کنم، فقط وظیفۀ شما هم نیست، بلکه وظیفۀ همه ماست. ما از این مملکت هستیم، از این حکومت تبعیت می‌کنیم تا زمانی که مخالف مذهب ما چیزی نگویند. اگر بگویند پرچم (بیرق) را پائین کن، تابلو نصب نکن، ما نباید به حرفشان گوش کنیم."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های ما در بارۀ این موضوع پاسخ نداد، اما پیش از این گفته بود که عزاداران باید از گشت‌وگذار گروهی، برپایی اجتماعات بزرگ و برگزاری مراسم در برخی مساجد و تکیه‌خانه‌ها خودداری کنند.

مجاهد گفته بود که این محدودیت‌ها بخاطر تأمین امنیت وضع شده اند.

قابل ذکر است، در سال‌های گذشته در ماه محرم افغانستان حملات متعددی به مراسم شیعیان صورت گرفته که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شده است.

گردهمایی و اماکن عمومی شیعیان به جز از ماه محرم هم مورد حملات قرار گرفته اند که مسئولیت بیشتر این حملات را شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته است.

بیشتر در این باره: شورای علمای شیعه: حکومت طالبان بدون وضع هیچ محدودیتی امنیت مراسم محرم را تامین کند

اما روز شنبۀ هفته جاری شماری از اعضای شورای علمای شیعه در کابل از حکومت طالبان خواستند که امنیت مراسم محرم را بدون وضع هیچ گونه محدودیتی تأمین کند.

سید حسین عالمی بلخی، رئیس دارالانشاء این شورا در صحبت با رادیو آزادی این موضوعات را بیان کرده بود.

شماری از عزاداران شیعه می‌گویند که در برگزاری مراسم عزاداری‌شان توصیه‌های حکومت طالبان را رعایت کرده اند.

قاری علی فیضی، باشندۀ کابل گفت:
"فعالیت را شروع کردیم، قبلاً در جای دیگری بودیم، با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت و مشکلات امنیتی، از ما خواستند که به این امر بسنده کنیم و سقاوخانه را اینجا ساختیم."

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تاریخ دقیق ضبط آن مشخص نیست، یک سرباز طالبان در حال لگد زدن به عزادار دیده می‌شود. حکومت طالبان در مورد این ویدیوهای منتشر شده چیزی نگفته است.

شیعیان افغانستان دهۀ اول محرم را با ایجاد اجتماعات بزرگ بزرگداشت می‌کنند و در این روزها مراسم مذهبی خود را انجام می‌دهند.

در زمان نظام جمهوری پیش به گونۀ گروهی با موتر و موترسایکل به شهرها می‌آمدند، نوحه خوانی می‌کردند، پرچم های سیاه، سرخ و سبز با خود حمل می‌کردند و در جاهای مختلف برای مردم نذر پخش می‌کردند.