یک قطعنامه دو حزبی برای حمایت از مردم افغانستان به کانگرس امریکا ارائه شد

ساختمان کانگرس امریکا - عکس از آرشیف

شماری از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، قطعنامه ای دو حزبی را برای حمایت از مردم افغانستان به کانگرس امریکا، ارائه کردند.

جیسون کرو نظامی سابقه دار در افغانستان و عضو عالیرتبه کمیتۀ فرعی نظارت و پاسخگویی کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا، امروز پنجشنبه (۲۷ جولای) در وب سایت خود نوشته که این قطعنامه به حمایت سه عضو دیگر این مجلس، مایک والتز، جو ویلسون و سوزان وایلد، برای حمایت از مردم افغانستان، از جمله شرکای افغان که به ماموریت امریکا کمک کرده اند و تحقیق در مورد آزار و اذیت طالبان علیه زنان و دختران افغان، اقلیت‌های قومی و مذهبی توسط طالبان معرفی شده است.

این قطعنامه وزیر امور خارجۀ امریکا را تشویق می کند تا در صورت ارتکاب جنایات ضد بشری توسط طالبان، به ویژه در برابر زنان و دختران، تحقیق کند و همچنین ایالات متحدۀ امریکا را تشویق می کند تا همراه با متحدان و شرکای خود برای طرح یک ستراتیژی درازمدت به خاطر مبارزه با نقض حقوق بشری توسط طالبان همکاری کند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد.

طالبان پس از تسلط دوبارۀ بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، به سرکوب حقوق زنان و دختران پرداخته اند. آنها در تازه‌ترین اقدام، آرایشگاه‌های زنان را مسدود ساختند.

طالبان اجازه نداده اند که دختران بیش از صنف ششم تحصیل کنند، دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی زنان و دختران بسته اند و از کار زنان، در نهادهای غیردولتی، سازمان ملل متحد و در اکثر ادارات دولتی، جلوگیری کرده اند.