ادعا های ضد و نقیض در مورد تیر اندازی طالبان در غزنی؛ مردم: دو نفر کشته شده اند

ولایت غزنی در نقشه افغانستان

منابع محلی در ولایت غزنی مدعی اند که در تیراندازی روز جمعۀ افراد طالبان بر عزاداران عاشورا در این ولایت٬ ۲ تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

منابع از محل یک نوار ویدیویی را به دسترس رادیو آزادی قرار دادند و ادعا می‌کنند که این مربوط به رویداد تیراندازی دیروز افراد طالبان بر عزاداران دهۀ محرم می‌شود.

در این ویدیو دیده می‌شود که یک نوجوان به زمین افتاده و شمار دیگر که در حال فرار هستند، می‌گویند که این نوجوان مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

یک منبع از محل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، ادعا می‌کند که در تیراندازی هوایی پس از چاشت روز جمعه در منطقۀ نوآباد و قلعۀ شهاده مربوط به مرکز ولایت غزنی برای متفرق کردن دسته‌های عزاداران، دو تن جان باخته و برخی دیگر زخمی شدند.

منبع به رادیو آزادی گفت که کشته شدگان دو نوجوان به نام‌های محمد ابراهیم و غلام علی هستند.

به گفتۀ او، محمد ابراهیم ۱۲ ساله و غلام علی ۱۲ ساله بودند.

طالبان میگویند که ادعای کشته شدن دو تن از افراد در غزنی نادرست است

هرچند تلاش کردیم با خانوادۀ این دو قربانی صحبت کنیم اما آنان به دلیل مسایل امنیتی حاضر به گفتگو نشدند.

مراسم عاشورا در کابل و سایر ولایات افغانستان به روز جمعه برگزار شده بود

ادعا شده است که نیروهای طالبان به دنبال دستگیری برخی از افرادی اند که روز جمعه در این منطقه گشت‌وگذار کردند و محدودیت‌های طالبان را نپذیرفته بودند.

همچنان ویدیوهای دیگر که به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته و ادعا می‌شود که مربوط به حادثۀ دیروز در غزنی است، دیده می‌شود که ده‌ها تن با انتقال یک جنازه صلوات گفته از کوچه‌ها عبور می‌کنند و در یک محل نماز جنازه هم برگزاری می‌کنند.

در ویدیوی دیگری هم از جریان حرکت دسته‌جمعی عزاداران، صدای شلیک شنیده می‌شود.

رادیو آزادی زمان و مکان دقیق و صحت این ویدیوها را تأیید کرده نمی‌تواند.

این درحالیست که مقام‌ ولایت حکومت طالبان در غزنی با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده که شماری از اشتراک کنندگان مراسم عاشورا با سنگ و چوب بالای نیروهای امنیتی‌شان حمله کردند.

در این اعلامیه ادعا شده که برخی افراد از بین مردم بالای افراد طالبان شلیک کردند و در نتیجه شماری زخمی شدند.

در چندین مورد طالبان متهم شده اند که در برابر عزاداران عاشورا از خشونت کار گرفته اند

در این اعلامیه آمده است٬ با آنکه علمای شیعه محدودیت‌های وضع شده بر مراسم محرم را برای تأمین امنیت قبول کرده بودند، اما بان آن هم شماری از افراد در تلاش مقاومت بودند.

اما حمیدالله نثار غزنوی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در غزنی کشته شدن دو نوجوان در این تیراندازی‌ها را رد می‌کند.

این درحالیست که حکومت طالبان به دلیل آنچه که تدابیر امنیتی عنوان کرده بود، برخی محدودیت‌ ها از جمله گشت و گذار دسته‌جمعی را در روز عاشورا ممنوع کرده بود. با وجود واکنش‌های مختلف به این محدودیت‌ها از سوی مردم به ویژه اعضای شورای علمای شیعۀ افغانستان، اخیراً این شورا خواستار رعایت این محدودیت‌ها شده بود.

این درحالیست که روز جمعه همزمان با مراسم عاشورا در کابل و برخی ولایات که به گونۀ محدود برگزار شده بود، به گفتۀ برخی مردم آنتن‌های مخابراتی در برخی مناطق قطع شده بود.