ایروایشیا ریویو: اعضای تحریک طالبان پاکستان جسورتر شده اند

شماری از افراد مسلح تحریک طالبان پاکستان

ایروایشیا ریویو

نشریۀ ایروایشیا ریویو در مطلبی به گزارش اخیر شورای امنیت ملل متحد پرداخته است که در آن گفته شده با حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، اعضای تحریک طالبان پاکستان جسورتر شده اند.

محمد عمران نویسندۀ مطلب می‌گوید که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، جامعۀ جهانی را در بارۀ امنیت و ثبات منطقه نگران کرده است.

در مطلب با اشاره به گزارش شورای امنیت ملل متحد آمده که طالبان پاکستانی حملات خود را در امتداد خط دیورند افزایش داده اند و این کار تلاش‌های پاکستان را در زمینۀ مبارزه با تروریزم با چالش رو به رو کرده است.

نویسنده استدلال کرده که بعد از حاکمیت طالبان در افغانستان در تابستان سال ۲۰۲۱، طالبان پاکستانی دوباره منسجم شده اند و زمینه برایشان فراهم شده که موقف خود را قوی تر کنند.

در گزارش شورای امنیت ملل متحد که به روز سه‌شنبه هفتۀ گذشته منتشر شد همچنان گفته شده که القاعده به حمایت مقام‌های بلند پایۀ طالبان در برخی از اداره‌های حکومت طالبان نفوذ کرده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در توییتر نوشته که گزارش شورای امنیت ملل متحد مبنی بر اینکه حکومت طالبان با القاعده روابط دارد، حقیقت ندارد.

مجاهد افزوده که القاعده در افغانستان حضور ندارد و اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور‌های دیگر استفاده شود.

الشرق الاوسط
روزنامۀ الشرق الاوسط مستقر در لندن مطلبی را بر اساس مصاحبه با شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی و عضو پیشین ولسی جرگۀ سابق این کشور نشر کرده است.

بانو بارکزی گفته است که نامش در لیست افرادی قرار داشت که تحت تعقیب طالبان بودند و طالبان بعد از آنکه به قدرت بازگشتند او را جستجو می‌کردند.

اما شکریه بارکزی افزوده که وی توانست خود را به طور مصون به بریتانیا برساند.

در بخشی از مطلب به حملۀ انتحاری سال ۲۰۱۴ به خانم بارکزی اشاره شده است.

او در این حمله جراحت سطحی برداشته بود.

بانو بارکزی به روزنامه گفته که، وی را نه تنها طالبان بلکه به گفته‌اش مافیای فاسد نیز تهدید کرده بود.

روزنامه به نقل از شکریه بارکزی نوشته است که هیچ یک از ۵ فرزندش علاقه‌ای به فعالیت‌های سیاسی ندارند زیرا آنها می‌دانند که زندگی یک سیاستمدار چگونه خواهد بود.

به گفتۀ وی، فرزندانش فعالان حقوق زن و حقوق بشری اند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود که گفتگوهای طالبان و نمایندگان ایالات متحده در دوحۀ قطر نیز ادامه یابد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته گفته بود که حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر شامل بحث‌ها خواهد بود.

تام وست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان در راس هیئت امریکایی قرار دارند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان هیئت طالبان را رهبری می‌کند.