گزارش: حکومت طالبان نفوذ فزایندۀ بر عملیات بشردوستانه اعمال کرده است

آرشیف - توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در کابل

شبکۀ تحلیلگران افغانستان ادعا می‌کند که حکومت طالبان نفوذ فزاینده‌ای برعملیات بشردوستانه در افغانستان در سطوح ملی و محلی اعمال کرده است.

ادعایی که همواره از سوی سخنگویان حکومت طالبان رد شده است.

این شبکه به روز دوشنبه با نشر گزارشی نگرش حکومت طالبان در قبال کمک‌ها را پیچیده خوانده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که حکومت طالبان خواهان کمک است در عین حال می‌خواهد بر نحوۀ هزینه و برنامه‌ریزی آن نیز تأثیر بگذارد.

گزارش افزوده که با این وجود عملیات کمک‌رسانی در بخش‌های حیاتی مانند صحت و آموزش سبب استخدام شماری از افغان‌ها به کار شده و همچنان تاثیر مثبت کمک‌های بین المللی برای ثبات اقتصادی، تزریق نقدینگی به اقتصاد و تثبیت ارز و کنترل تورم هویدا بوده است.

در ادامه آمده که اما بسیاری از مقام‌های حکومت طالبان عمیقاً به عوامل کمک کننده و انگیزه‌های کمک کنندگانی مشکوک اند که تا کنون از به رسمیت شناختن حکومت آنان سرباز زده اند.

شبکۀ تحلیگران افغانستان افزوده که اخیراً حکومت طالبان محدودیت‌های را در برخی موارد وضع کرده که بر نحوۀ ارائه کمک‌ها تاثیر می‌گذارد.

در این گزارش وضع محدودیت بر مشارکت زنان در کمک رسانی و درخواست اطلاعات در مورد امدادگران و دریافت کنندگان کمک‌ها و دستور واگذاری تمام پروژه‌های آموزشی با بودجه بین‌المللی به وزارت معارف حکومت طالبان از مثال‌های برجسته این محدودیت‌ها خوانده شده است.

پیش از این حکومت طالبان گفته بود که باید مسئولیت صنف‌‎های محلی یونیسف به موسسه‌های داخلی واگذار شود.

بیشتر در این باره: یونیسف در حال بحث روی چگونه‌گی واگذاری احتمالی« صنوف درسی محلی» با حکومت طالبان است

در همین حال برخی باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان از ناعادلانه بودن روند توزیع کمک‌ها شکایت دارند.

یک باشندۀ ناحیۀ ششم شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی بخشی از چشم دیداش از چگونگی توزیع کمک‌ها را چنین روایت می‌کند:
"در رنجر دولتی می‌آید خیرات حق مردم را نیز می‌گیرد که ببینی آرد، برنج و روغن را در پشتش بار کرده به فامیل خود می‌برد، خودشان لیست می‌کنند و به کسانی کمک داده می‌شود که آنها "طالبان" می‌خواهند و به کسانی که در منطقه غریب و بیچاره هستند نمی‌رسد."

یک باشندۀ ولایت غزنی که نیز نخواست نامش در گزارش گرفته شود در بارۀ چگونگی روند توزیع کمک‌های بشردوستانه به رادیو آزادی چنین گفت:
"موسسات خیریه اگر بی‌آیند مستقیماً زیر نظر خود کمک‌ها را تقسیم کند خوب است، اما اگر از طریق نهادهای دیگر توزیع شود، آنها هر کدام به خویش و قوم خود کمک می‌کنند به ما نمی‌رسد، این کمک‌ها نسبی به مردم رسیده اما نصف آن حیف و میل می‌شود."

آرشیف - توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت هرات

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در مورد ادعا شبکۀ تحلیگران افغانستان در خصوص اعمال نفوذ فزاینده‌ای طالبان بر عملیات بشردوستانه در افغانستان و نگرانی‌های مردم در این خصوص، پاسخ نداد.

اما پیش از این برنامۀ جهانی غذا هم موضوع مداخلۀ طالبان در روند توزیع کمک‌ها را تأیید کرده و گفته بود که به همین دلیل روند کمک‌رسانی را در غور متوقف کرده است.

این در حالی است که حدود ده روز قبل جان ساپکو، سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفت ادعاها و نگرانی‌های در مورد کنترول و انحراف کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد از مقصد اصلی آن، از سوی طالبان وجود دارد و این موارد به مجلس سنای امریکا گزارش داده شده است.