یک هیئت مجلس ایران در کابل با سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان دیدار کرد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

وزارت خارجۀ طالبان می گوید که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت و هیئت مجلس ایران در مورد مسائل امنیتی ، مبارزه با مواد مخدر ، حفاظت از مرزها و تجارت گفتگو کردند.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در شبکۀ اجتماعی ایکس که قبلاً توییتر نامیده می شد، امروز نوشت که آقای متقی به هیئت هفت نفرۀ مجلس ایران که وارد کابل شده است گفته که با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان ، امنیت کامل در این کشور برقرار شده و به گفتۀ وی نیروهای طالبان توانسته اند که جنگجویان داعش را از بین ببرند.

این ادعای سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی در بارۀ آنچه ادامهٔ فعالیت شاخه ولایت خراسان داعش در افغانستان خوانده شده ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش این شورا ، شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده های آنها در افغانستان، بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن تخمین زده شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز در اعلامیه ای با رد این گزارش ادعا کرد که طالبان توانایی عملیاتی داعش را از بین برده اند.

شاخۀ ولایت خراسان داعش پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از دوسال گذشته ، مسئولیت چندین حملۀ مرگبار را در این کشور پذیرفته است.