دیپلومات های طالبان و مقامات ایرانی برای انتقال زندانیان افغان به افغانستان٬ به توافق نرسیدند

سفارت افغانستان در تهران که در کنترول طالبان است

سفارت افغانستان در تهران تحت کنترول طالبان میگوید که هنوز با مقامات ایرانی در مورد مرحله سوم انتقال زندانیان افغان به توافق نرسیده اند.

آخرین بار حدود سه ماه پیش، ۱۷۸ زندانی افغان که در ایران به جرم های مختلف دستگیر شده بودند، به حکومت طالبان تحویل داده شدند.

اما به گفته سفارت افغانستان در تهران، در مرحله سوم انتقال زندانیان پیشرفتی بدست نیامده است.

فضل محمد حقانی، شارژدافیر منصوب شده از سوی طالبان در سفارت افغانستان در تهران، به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

«ما اینجا بیش از ۶۶۰۰ زندانی داریم. از این میان ۱۱۳۶ نفر انتقال داده شده اند که بقیه تا هنوز منتقل نشده اند. این موضوع هنوز با ایرانی ها در حال مذاکره است، اما تاکنون موفق نشده ایم و به نتیجه نرسیده ایم که انتقال سوم چه زمانی انجام می شود. تاکنون دو بار این زندانیان به افغانستان منتقل شده اند.»

با توجه به حضور گسترده پناهجویان افغان در ایران، شاید ایران بیشترین تعداد پناهجویان افغان به جرایم مختلف در میان دیگر کشورها، در زندان های شان داشته باشند.

افغانها در محیط خفقان آور در ایران زنده گی می کنند و حتی می گویند که هر لحظه تحت تعقیب نیروهای انتظامی آن کشور هستند و زندانی میشوند

برعکس، تعداد بسیار اندک ایرانی ها در محابس افغانستان به سر می برند که آخرین بار سه ماه پیش حد اقل دو نفر از آنها، مبادله شدند.

در این حال، تنها یک عکاس-خبرنگار ایرانی به نام محمد حسین ولایتی که با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه در ایران کار می کند، پس از چند روز حبس از سوی طالبان آزاد شد.

در ایران، آن دسته از افغانهایی که اکثراً به جرمهایی مانند قاچاق مواد مخدر و تروریزم حبس شده اند، به اعدام محکوم شده اند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی اعلام کرده که در جولای گذشته ۶۱ نفر از جمله پنج افغان در ایران اعدام شدند.

این زندانیان که اعدام شده، به قاچاق مواد مخدر، قتل و تجاوز جنسی محکوم شده بودند.

دو تن از افغانها به اتهام دست داشتن در حمله زیارت شاهچراغ اعدام شدند

محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی دو شهروند افغان از جمله کسانی بودند که ماه گذشته در شیراز در ملاء عام، اعدام شدند.

هر دوی آنها در حمله به حرم شاه چراغ در اکتوبر سال گذشته دخیل دانسته شده بودند.

هرچند مدتی پیش حکومت طالبان گفته بود که مقام های ایرانی وعده تخفیف مجازات تعدادی از افغانهای محکوم به اعدام را داده، اما فضل محمد حقانی، شارژدافیر سفارت افغانستان در تهران تحت کنترول طالبان ، جزئیات زیادی در این باره ارائه نکرد.

حقانی همچنین گفت که هیچ افغانی که به اعدام محکوم شده باشد تا کنون به افغانستان تحویل داده نشده است.

بر اساس گزارش کمشنری عالی سازمان ملل متحد برای مهاجران یا (UNHCR) و سرشماری حکومت ایران ، حدود ۳.۶ میلیون افغان در ایران، زندگی می کنند.

اما در جمع آنها، حدود پنجصد هزار افغان کسانی اند که بر پایه گزارش ها بدون هیچ گونه مدرک قانونی در ایران به سر می برند.