صد ها مهاجر افغان در کمپ زاهدان ایران در انتظار برگشت به افغانستان اند

مهاجرین افغان در ایران

شماری از مهاجران افغان در ایران می‌گویند که در یک کمپ در شهر زاهدان آن کشور در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

آنان ادعا می‌کنند که افزون بر اینکه تا کنون از روند انتقال‌شان به افغانستان خبری نیست، مجبور به تحمل گرسنگی و تشنگی در این هوای گرم هستند.

زنی که می‌گوید حامله است و در زیر آفتاب سوزان در شهر زاهدان ایران در یک کمپ نشسته می‌گوید، وضعیت خوبی ندارد و بدون دسترسی به آب، غذا یا خدمات صحی او و خانواده‌اش یک هفته را در این کمپ به امید این گذشتانده اند که به افغانستان برگردند، اما به گفتۀ او این چنین نشده است.

او شمار افغان های موجود در کمپ زاهدان را حدود ۵۰۰ تن می‌گوید.

این زن که نمی‌خواهد نظر به حساسیت موضوع از او در گزارش نام گرفته شود می‌گوید، آنان در پی حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان مجبور به مهاجرت شدند که با گذشت دو سال به دلیل نداشتن اسناد قانونی و آنچه او آزار و اذیت شوهرش از سوی پولیس ایران عنوان می‌کند، تصمیم گرفتند داوطلبانه به افغانستان برگردند:

"داخل کمپ در زاهدان بند ماندیم، حالا راه رفتن نیست، نه غذا است نه آب است، نزدیک ۵۰۰ نفر می‌رسیم، کوچک و بزرگ و طفل همه اینجا گیر کردیم در این هوای گرم و کسی نیست به داد ما برسد، می‌گوییم می‌رویم افغانستان، می‌گویند بروید چه‌جوری/ چطوری راه حل نیست، هوتل نیست حالا هم به ما گفتند که اتوبوس/بس نداریم طرف افغانستان برود، بلاتکلیف هستیم".

در ماه های اخیر به صد ها تن از مهاجرین افغان به طور داوطلبانه و هم به شکل جبری به افغانستان برگشته اند

او همچنان گفت دلیل این بی‌توجهی تا کنون برایشان روشن نیست.

زن دیگری نیز می‌گوید، او و برادرش چند ماه پیش مادر مریض‌شان را به دلیل نداشتن پاسپورت بخاطر تداوی قاچاقی به ایران انتقال دادند، اما پولیس ایران سه روز پیش آنان را از شهر مشهد آن کشور بازداشت و به منظور رد مرز کردن به کمپ زاهدان منقل کرده است.

او که باشندۀ ولایت فراه است و نخواست از او در گزارش نام ببریم، به رادیو آزادی گفت:

"بخاطری که پاسپورت نداشتیم ما را رد مرز کرده به زاهدان، ما حالا داخل کمپ هستیم، دو سه روز می‌شود سرگردان و حیران باوجودی ‌که نه آب است، نه نان است، مادرم خوب نشده، می‌گویند باشه اتوبوس/بس می‌آید هرلحظه به ما همینطور می‌گویند، ما هم همینطور معطل سرگردان وحیران".

خواستیم در بارۀچالش‌های این مهاجرین افغان در ایران و اقدام حکومت طالبان در این زمینه از حکومت طالبان بپرسیم، اما عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان، قهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان و ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداند.

مهاجرین افغان در ایران با مشکلات متعددی از جمله بازداشت٬ نیافتن کار و عدم اجازه ثبت نام در نهاد های تحصیلی آن کشور رو برو اند

اما محمد ارسلا خروتی، معین مالی و اداری وزارت مهاحرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان دو هفته پیش در برنامه‌ای زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" یکی از کارکردهایشان را مهیا کردن سهولت برای بازگشت مهاجران افغان به کشور عنوان کرده بود.

مهاجرت غیرقانونی افغانها به ایران و پاکستان و دیگر کشورها حرف نو نیست، اما یک بار دیگر این موج مهاجرت‌ها هنگامی بیشتر شد که طالبان برای بار دوم بر افغانستان حاکم شدند. ناامنی، فقر و بیکاری از دلایل عمده‌ای اند که افغان ها برای مهاجرت‌شان مطرح می‌کنند.

اما در ماه‌های اخیر این مهاجران در گفتگو با رادیو آزادی بارها از آنچه که برخورد نادرست پولیس کشورهای چون پاکستان و ایران عنوان می‌کنند، شکایت کرده اند.