واکنش ها به سفر یک گروه علمای دینی بریتانیا به کابل

عکس از آرشیف

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان، مخالف حکومت طالبان از سفر یک گروه علمای دینی بریتانیا به افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی این جبهه به روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس خود یا توییتر سابق با اشاره به دیدار اخیر علمای که از بریتانیا به افغانستان آمده بودند، ادعا کرده که آنها به دلیل گسترش افکار افراطی در لندن مشهور هستند و اکنون در تلاش اند " ظلم" و " وحشت" طالبان را عادی سازی کنند.

این در حالیست که یک هیئت از عالمان دینی بریتانیا در اواخر ماه جولای به افغانستان آمدند و با مقامات وزارت خارجه، عدلیه و امر و به امرو و نهی از منکر حکومت طالبان دیدار کردند.

این گروهی از علما هدف از سفر شان را به افغانستان حقیقت‌یابی و بررسی وضعیت مردم افغانستان عنوان کردند.

حکومت طالبان هم در آن زمان هدف از سفر این عالمان دین را " دیدن تصویر واقعی افغانستان" عنوان کرده بود.

در همین حال پنجاه تن از فعالان مدنی، حقوق زنان و حقوق بشر، خبرنگاران و استادان پوهنتون در یک نامۀ سرگشتاده آنلاین به مقام‌های کشور بریتانیا هدف از سفر این علما را "سفیدنمایی طالبان" عنوان کرده اند.

در این نامه که شماری از افراد دیگر در پای آن امضا کردند، از مقام‌های بریتانیا خواسته شده که به آنچه که آنان" کمپاین تبلیغاتی و نادرست" این افراد و سازمان‌هایشان مبنی بر عادی سازی طالبان عنوان کردند، پایان دهند.

نامه می‌افزاید، مقام‌های طالبان که با گروه علمای بریتانیایی دیدار کرده اند، مرتکب خشونت‌های زیاد در افغانستان شده اند و در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند.

مولوده توانا، فعال حقوق بشر که این نامه را امضا کرده، به رادیو آزادی گفت:
"این علما که به افغانستان سفر کردند. اکثریت‌شان عرب و پاکستانی هستند. قسمی که در نامه آنها قصد دارند که به ولایات افغانستان برای عادی سازی طالبان تبلیغ کنند، برای هیچ افغان این موضوع قابل پذیرش نیست که امروز قربانی خشونت طالبان در افغانستان شدند."

در همین حال شهیره کریمی محقق و فعال حقوق بشر در لندن یکی از نویسندگان این نامه به رادیو آزادی می‌گوید:
"برخی از این ملا ها پس از بازگشت از افغانستان، مقاله های را نوشتند، جلسات را تشکلیل دادند و افغانستان را یک بهشت امن و عاری از هر نوع مشکلات معرفی کردند،گویا مردم افغانستان این رژیم را قبول کردند مشکلی با طالبان ندارند و مثلاً آنها سیاست های آموزشی طالبان را استعمار زدایی از دانش توصیف کردند."

تلاش ما برای صحبت با اعضای این گروه علمای بریتانیایی ناموفق بود.

اما حمید محمد، یکی از اعضای این علما بریتانیایی در صحبت با یک چنل یوتیوب به نام "الحوار" ادعا کرده تصویری که رسانه‌های غربی از افغانستان نشان می‌دهند متفاوت‌تر است.

او به نحوی از کارکردهای طالبان استقبال کرده، اما افزوده که طالبان مشکلاتی هم دارند.

از سوی دیگر سازمان همکاری اسلامی جمعۀ گذشته اعلام کرد که هیئت سازمان همکاری اسلامی، پنجشنبه به کابل رفته و با شماری از عالمان افغان، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان و شماری دیگر از مقام های آنها دیدار کرد.

هدف این سفر بحث روی کار و تحصیل زنان عنوان شده است که از سوی طالبان منع شده است.

تا هنوز نتایج سفر این هیئت سازمان همکاری اسلامی اعلام نشده است.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان زنان و دختران افغان با محرومیت کار، تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی از سوی طالبان روبرو اند. بر خلاف ادعای طالبان که می‌گویند حقوق بشری تمام افغان‌ها به ویژه زنان تأمین است، فعالان و سازمان‌های حقوق بشری این ممنوعیت‌های طالبان را نقض حقوق بشر خوانده اند.