تحولات پس از ۱۱ سپتامبر٬ سقوط طالبان٬ دموکراسی در افغانستان و ظهور مجدد طالبان

تصویر آرشیف

بیست و دو سال از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر قلمرو ایالات متحده گذشت.

در یازده سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی، نزده تروریست که همه عضویت شبکه القاعده را داشتند، چهار طیاره را از میدان های هوایی لوگان انترنشنل، دالاس واشنگتن و نیووارک در نیوجرسی ربودند.

هر دو طیاره که از میدان هوایی لوگان پرواز کرده بودند، برج های تجارت جهانی را در قلب شهر نیویارک هدف قرار دادند.

طیاره ربوده شده از دالاس، پنتاگون ساختمان وزارت دفاع امریکا را هدف گرفت و طیاره چهارمی هم در پنسلوانیا سقوط کرد.

ایالات متحده در یک چشم به هم زدن، در کمتر از یک و نیم ساعت، بزرگترین حملات تروریستی را در تاریخ معاصر اینکشور در داخل خاکش تجربه کرد.

بر اساس یافته های کمیسیون بررسی حملات یازدهم سپتمبر، حدود سه هزار تن در این حملات کشته شدند که بیشترین شان غیرنظامیان بودند.

رویداد یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در امریکا

شبکه القاعده که در آن هنگام در پناه طالبان در افغانستان قرار داشت، مسئول حملات دانسته شد.

جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت امریکا، به طالبان ضرب الاجل تعیین کرد تا بن لادن و مسئولان حملات یازدهم سپتمبر را به واشنگتن بسپارد، اما طالبان این درخواست را نپذیرفتند.

در هفتم اکتوبر سال ۲۰۰۱ ، هنگامی که کمتر از یک ماه از حملات مرگبار بر خاک امریکا گذشت، ایالات متحده عملیات سنگینی را علیه طالبان و شبکه القاعده در افغانستان آغاز کرد.

در حملات برق آسای نیرو های امریکایی که در آن نیرو های ائتلاف شمال نیز در حمایت آنها قرار داشتند، ولایت ها به صورت پیهم سقوط کردند و در نهایت با گذشت دو ماه و دو روز از حملات یازدهم سپتمبر، کابل در سیزدهم نومبر سال ۲۰۰۱ سقوط کرد و رژیم نخست طالبان سرنگون شد.

سپس کنفرانس بُن در آلمان برگزار شد که به ایجاد حکومت های موقت و انتقالی انجامید. در نهایت چهار مرتبه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که با نارضایتی های نیز همراه شد.

جریان کنفرانس بن در مورد افغانستان

در جریان دو دهه، زنان و دختران به حقوق بنیادی شان دست یافتند و افغانستان صاحب اردو و پولیس ملی منظم شد که در حمایت امریکا و متحدانش قرار داشت.

طویل ترین جنگ امریکا برای نزدیک به بیست سال ادامه یافت آنهم تحت اداره چهار رئیس جمهور اینکشور. جورج بوش، بارک اوباما، دونالد ترمپ و در نهایت جو بایدن.

ایالات متحده که به پایان دادن به این جنگ و خروج نیرو هایش تعهد سپرده بود، تلاش هایش را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد اما در سال ۲۰۱۹ با طالبان وارد مذاکره شد. سپس توافقی میان زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان و مقام های طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

نیرو های امریکا و ناتو خروج شانرا از افغانستان آغاز کردند و در همین هنگام، انتخابات ریاست جمهوری در امریکا برگزار شد و دونالد ترمپ شکست خورد و جو بایدن برنده. بایدن تعهد کرد که به جنگ افغانستان پایان می دهد.

در نهایت، با سرعت دادن به خروج نیرو ها از افغانستان در سال ۲۰۲۱، سقوط زنجیره یی ولایت های اینکشور آغاز شد و با گذشت یک هفته از سقوط نخستین شهر به دست طالبان، کابل هم در پانزدهم اگست همین سال سقوط کرد و در نهایت دو هفته پس از آن، امریکا با خروج نیرو هایش و ۱۲۴ هزار تن از شهروندان افغانستان، به طویل ترین جنگ در تاریخش پایان داد.

با گذشت ۲۲ سال، امروز افغانستان یک بار دیگر در همان جایگاه قرار گرفته که پیش از حملات یازدهم سپتمبر قرار داشت، تنها با این تفاوت که به ادعا مقام های طالبان، آنها با شبکه های تروریستی رابطه ندارند، بقیه همه مانند گذشته است. بر زنان و دختران محدودیت وضع شده، اقتصاد آسیب بزرگ دیده و حکومت سرپرست طالبان تا هنوز نزد جهانیان مشروعیت ندارد.