آذربایجان در ناگورنو قره باغ عملیاتی نظامی راه اندازی کرده است

جنگ در ناگورنو قره باغ

آذربایجان پس از چندین هفته برخوردهای خونین در منطقه جدایی طلب ناگورنو قره باغ، امروز از راه اندازی آنچه عملیات ضد تروریزم در این منطقه می‌خواند خبرداد. این در حالی است که این منطقه کوهستانی که از هشت ماه به این سو در محاصره قرار دارد با یک بحران بشری دچار است.

باکو می‌گوید که به یک حمله علیه اهداف نظامی مشروع در ناگورنو قره باغ دست زده و این حرکت را یک اقدام ضد تروریزم در سطح محلی عنوان می‌کند.

این حمله بعد از آن صورت می‌گیرد که در انفجارهای روز سه‌شنبه دو ماین شش نفر کشته شدند.

آتشباری از سوی نیروهای آذربایجانی بعد از آن آغاز شد که باکو کسانی را که گروه‌های تخریبکار ارمنی خواند به دست داشتن در این انفجارها متهم کرد.

در نتیجۀ این انفجارها در مناطق زیر کنترل قوای روسی حافظ صلح در ناگورنو قره باغ چهار نظامی و دو فرد ملکی جان باختند.

اعلامیه آذربایجان تاکید کرد که افراد و زیربنا‌های ملکی هدف قرار نگرفته اند و تنها اهداف نظامی مشروع از بین برده شده اند.

اعلامیه میافزاید که به نیروهای روسی حافظ صلح و مرکز نظارت مشترک روسیه- ترکیه در بارۀ این حمله اطلاع داده شده است.

وزارت دفاع آذربایجان در یک اعلامیه جداگانه نیروهای نظامی ارمنستان مستقر در ناگورنو قره باغ را به آتشباری بر مواضع نظامی آذربایجان در ولسوالی اگدام در نزدیکی منطقه جدایی طلب ناگورنو قره باغ متهم کرد.

آنسو وزارت دفاع ارمنستان در اعلامیه خود گفت که وضعیت در امتداد سرحدات ارمنستان از ساعت دوی شب گذشته آرام بود.

تیگران ابراهیمیان یک عضو اوپوزیسیون در پارلمان ارمنستان در صفحه فیسبوک خود نوشت که باکو به بهانه عملیات ضد تروریزم مواضع نظامی را در ناگورنو قره باغ هدف قرار داده است.

در این میان خبرنگار مستقل مورات وانیان در گفتگو با رادیو آزادی تایید کرد که آتشباری توپخانه آذربایجان به شدت در منطقه ادامه دارد.

آنسو ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت روسیه از تشدید نزاع در منطقه نگران است ولی به ماموریت حفاظت صلح ادامه خواهد داد.

ارمنستان و آذربایجان دوبار بر سر ناگورنو قره باغ با هم جنگیده اند. این منطقه کوهستانی در داخل قلمرو آذربایجان است ولی اکثریت باشندگان آن ارمنی اند.