نصیر احمد فایق: باید از تخطی های حقوق بشری در افغانستان٬ نظارت دقیق صورت بگیرد

نصیر احمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، خواهان ادامۀ نظارت از تخطی های حقوق بشری طالبان در اینکشور شده است.

نصیر احمد فایق در نشستی که به روز پنجشنبه (۲۲ سپتمبر) تحت عنوان "مبارزه با اپارتاید جنستی: وضعیت زنان و دختران در افغانستان" برگزار شد، همچنان خواهان ادامه کمک های بشر دوستانه با زنان و کودکان در اینکشور شد.

" من از شما و تمامی شریکان بین المللی افغانستان می خواهم تا به میکانیزم نظارت از تخطی های حقوق بشری و همچنان رساندن کمک های بشری ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که کمک ها برای نیازمندان به ویژه زنان و کودکان در افغانستان می رسد."

در نشست دیشب که با اشتراک ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، سفیران چند کشور و شماری از فعالان حقو بشری برگزار شد، همه از وضعیت زنان و دختران در افغانستان طی دو سال گذشته ابراز نگرانی کردند.

عادله راز سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن در این نشست گفت که دستاورد های دو دهه گذشته و رویا ها و هدف های زنان و دختران در افغانستان نابود شده است.

طالبان با بازگشت دو باره به قدرت به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند، بر کار زنان هم محدودیت وضع شده و علاوه بر بستن دروازه پوهنتون ها، زنده گی اجتماعی زنان هم با محدودیت های خیلی جدی در دو سال گذشته به همراه شده است.