تبصره ایورو ایشیا ریوو در مورد تهدید محتمل افغانستان برای اسرائیل

آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

نشریه ایورو ایشیا ریوو مقاله‌ای در مورد تهدید محتمل افغانستان برای اسرائیل منتشر کرده است.

نویسنده استدلال می کند که اگرچه اسرائیل از افغانستان بسیار دور است، اما همسویی طالبان و دیگر گروه‌ها با گروه‌های فلسطینی و حماس، سبب چنین تهدید برای اسرائیل می شود.

در این مقاله به ادعای استخبارات اسرائیل اشاره شده که می گوید برخی از اسلحۀ باقیمانده از نیروهای امریکا در افغانستان به دست شبه نظامیان گروه حماس افتاده است. قبل از این برخی منابع امریکا نیز با ابراز نگرانی گفته بودند اسلحۀ پیشرفته باقیمانده از سربازان امریکایی در افغانستان علیه متحدان امریکا در منطقه و در برخی نقاط جهان استفاده میشود.

همچنین در این مقاله ایورو ایشیا ریویو ادعا شده که سلاح‌های باقی‌مانده از آمریکا نه تنها به سرحدات اسرائیل رسیده، بلکه در دسترس مهاجمان در روسیه، پاکستان، چین، ترکیه و اتریش نیز قرار گرفته است.

نویسنده میافزاید طالبان که با تحریم‌های گسترده غرب روبرو هستند، برای بقای خود با دلالان اسلحه، قاچاقچیان و حماس یا دیگر گروه‌های تروریستی و جهادی در زمینه تسلیحات رابطه دارند.

در ادامه مطلب می خوانیم که طالبان و حماس هر دو از یک ایدئولوژی مشابه پیروی می کنند. ریشه حماس به اخوان المسلمین مصر و طالبان به جماعت علمای اسلام پاکستان بر می‌گردد. اگرچه نویسنده به برخی از ملاقات‌های مقامات طالبان و حماس اشاره می‌کند و می‌گوید که این موضوع ممکن است باعث نگرانی اسرائیل نشود، اما نمی‌تواند این واقعیت را نادیده گرفته شود که حماس ممکن است امکانات آموزشی ایمن در افغانستان داشته باشد.

اما طالبان علیرغم این ادعا‌های نویسنده بارها گفته اند که اجازه فعالیت مسلحانه علیه کشورهای دیگر از خاک افغانستان را نمی دهند، ولی بر اساس گزارش ها، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی، القاعده و برخی از گروه‌های مسلح آسیای میانه در افغانستان حضور دارند.

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در وب سایت خود مقاله‌ای در مورد اهمیت واکسیناسیون فلج اطفال و زندگی یک شخصیت معلول افغان منتشر کرده است.

در این مطلب می‌خوانیم که نور اسلام امیرزی توانست با سخت کوشی بر مشکلات ناشی از بیماری فلج اطفال غلبه کند و به موفقیت دست یابد.

نور اسلام یکی از اعضای تیم ملی کریکت معلولان افغانستان است.

صلیب سرخ در این مقاله نوشته که نامبرده علیرغم اینکه در کریکت پیشرفت زیادی کرده است، اما هرگاهی که برندۀ جایزه‌ای می‌شود، تمام لحظات سختی را که بر اثر فلج اطفال برایش پیش آمده به یاد می آورد.

نور اسلام علاوه بر کریکت، دوره لیسانس خود را نیز به پایان رسانده و در مرکز توانبخشی فیزیکی صلیب سرخ در جلال آباد کار می کند.

در این مقاله صلیب سرخ بر افزایش مراکز توانبخشی جسمانی قربانیان فلج اطفال تاکید شده است.

انجمن صلیب سرخ از سال ۲۰۲۱ به این سو به ۵۵۹ بیمار فلج اطفال در ۷ مرکز خدمات آمادگی جسمانی ارائه کرده و ۱۵۲ نفر را نیز به کار گماشته است.