دیپلومات: ازبکستان ممکن در برابر تهدید رو به افزایش داعش در افغانستان، کلید امریکا باشد

آرشیف - برخی از روزنامه های جهان

مجله دیپلومات مطلبی را تحت این عنوان نوشته که؛ "ازبکستان ممکن در برابر تهدید رو به افزایش داعش در افغانستان، کلید ایالات متحده باشد.

دیپلوت نوشته که تاشکند دریچه‌ای را برای واشنگتن باز کرده تا بگونه غیرمستقیم با طالبان در مبارزه با نفوذ روزافزون گروه دولت اسلامی یا داعش در منطقه تعامل داشته باشد.

در ادامه می‌خوانیم که روابط نزدیک ازبکستان با طالبان، تاشکند را به شریک ضروری برای واشگتن مبدل کرده است.

به نوشته مجله دیپلومات، حتی در حالی که پالیسی سازان امریکایی از افزایش فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز نگرانی عمیق کرده اند اما واشنگتن تمایل به درگیری مجدد نظامی و حمله به پایگاه‌های داعش در افغانستان، پس از خروج خود از این کشور در ۲۰۲۱ را ندارد.

در ادامه می خوانیم که واشنگتن از مشارکت طولانی مدت خود با تاشکند برای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای استفاده می‌کند.

به نوشته دیپلوت، از اگست ۲۰۲۱ که طالبان یکبار دیگر در افغانستان به قدرت رسیدند، تلاش‌های زیادی برای از پای درآوردن داعش انجام داده اند اما این گروه علاوه بر تسلیم نشدن در برابر حاکمیت طالبان، به کشور‌های همسایه افغانستان به شمول ازبکستان تهدید‌های را از شمال این کشور ایجاد کرده است.

مجله دیپلوت در ادامه به حملات راکتی گروه داعش به ازبکستان و تاجیکستان در ماه اپریل و می ۲۰۲۲ و همچنین حمله به پایگاه نظامی در داخل ازبکستان از سوی داعش اشاره کرده است.

همچنان ازبکستان بارها ابراز نگرانی کرده که داعش تلاش می‌کند تا شهروندان این کشور را که خارج از ازبکستان زندگی می‌کنند تشویق به پیوستن به این گروه می‌کند.

در ادامه می‌خوانیم که جنرال مایکل کوریلا فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا در شانزدهم مارچ هشدار داد که شاخه خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش در افغانستان می‌تواند ظرف شش ماه به ایالات متحده یا غرب حمله کند.

اما جنرال سکات براییر رئیس دفاعی استخبارات امریکا در نشستی در ماه مارچ به کانگرس امریکا گفت که این را وقت پاسخ خواهد داد که آیا داعش به توانایی حمله به غرب دست یافته است یا خیر؟

نشریه ایرو ایشیا ریویو در مطلبی در مورد مزایای صلح در افغانستان نوشته، کشوری که به نوشته این نشریه چندین دهه جنگ، بی‌ثباتی و نارامی را تجربه کرده است.

به نوشته نشریه، این وضعیت نه تنها تاثیر عمیقی بر مردم افغانستان بلکه بر کشورهای همسایه مانند پاکستان هم گذاشته است.

در ادامه می خوانیم که برقراری صلح پایدار در افغانستان برای ثبات منطقه‌ای، توسعه اقتصادی و امنیت بین‌المللی بسیار مهم است.

نشریه همچنان نوشته که صلح در افغانستان راه‌های اقتصادی جدیدی را برای پاکستان باز خواهد کرد.

دو کشور مرز طولانی مشترک دارند و شرایط باثبات افزایش تجارت و ترانزیت را تسهیل خواهد کرد.

اما ایرو ایشیا ریویو به این باور است که برای برقراری صلح در افغانستان به تلاش‌های مشترک جامعه جهانی نیاز است و می افزاید که منافع برقراری صلح در این کشور، فراتر از مرز‌های این کشور است.

در ادامه می خوانیم که افغانستان با ثبات، به همکاری منطقه نیاز دارد و جهان باید از این فرصت برای حمایت از افغانستان بخاطر رسیدن به آینده روشن استفاده کند.