تبصره ریلیف وب در مورد رکود اقتصادی افغانستان

یک فابریکه سولر سازی در ولایت هرات - عکس از آرشیف

نشریه ریلیف وب در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان تحت حاکمیت طالبان پرداخته است.

نشریه نوشته که انتظار می رود که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی چندان رشد نداشته باشد.

در ادامه به نقل از بانک جهانی می خوانیم که گفته است پالیسی‌های محدود کننده و سختگیرانه طالبان در مورد آموزش و کار زنان، چشم انداز رشد اقتصادی افغانستان را بیشتر کاهش میدهد.

ریلیف وب به گزارش بانک جهانی پرداخته که چهارشنبه نشر شد، این گزارش نشان میدهد که چگونه رکود اقتصادی افغانستان بر همه بخش‌ها تاثیر گذاشته است.

خدمات که ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل میدهد در سال گذشته به دنبال کاهش ۳۰ درصدی در ۲۰۲۱ به ۶.۵ درصد کاهش یافت.

در ادامه می خوانیم که بخش زراعت که ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دهد در سال ۲۰۲۲ به دلیل شرایط نامساعد اقلیمی و کمبود منابع زراعتی برای مقابله با آن، ۶.۶ درصد کاهش یافت.

در گزارش بانک جهانی همچنان آمده که بخش صنعت افغانستان هم سال گذشته شاهد کاهش ۵.۷ درصدی بود زیرا اکثراً کسب و کارها به ویژه مربوط زنان افغان به دلیل دسترسی محدود و چالش‌ها با تعطیلی مواجه شدند.

نشریه ریلییف وب به نقل از ملیندا گود رئیس بانک جهانی برای افغانستان نوشته که گفته است، اقتصاد افغانستان شکننده است زیرا این کشور به شدت به حمایت خارجی متکی است و سکتور خصوصی آن ضعیف است.

او گفته که برای بهبود وضعیت باید در بخش خدمات اساسی و مبارزه با اقلیم هزینه شود و همچنان باید به پالیسی‌های زیان آور جنسیتی رسیدگی جدی صورت گیرد.

میل آنلاین مطلبی را در مورد زندگی پناهجویان افغان در تاجیکستان منتشر کرده است.

این نشریه می‌نویسد که تاجیکستان از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا کنون افغان‌ها را به عنوان پناهنده پذیرفته اما هرگز به این پناهجویان اجازه زندگی در شهر‌های بزرگ و مهم را در این کشور نداده است.

در ادامه می‌خوانیم که مقام‌ها در دوشنبه نگران اند که حکومت طالبان در نهایت تاجیکستان را بی‌ثبات خواهد کرد.

به نوشته میل آنلاین، تاجیکستان از سال‌ها به اینسو از طالبان انتقاد می‌کند و درگیری‌های مکرر هم در مرز میان افغانستان و این کشور رخ داده است.

براساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، حدود ده هزار افغان در تاجیکستان زندگی می‌کنند.

میل آنلاین نوشته که پناهجویان افغان در تاجیکستان کمک‌های مناسب دریافت نمی‌کنند و سفارت افغانستان در آنکشور هم که تا هنوز از جمهوری مخلوع نمایندگی می‌کند به این افراد کمک کرده نمی‌تواند.

این نشریه به نقل از محمد رضازاده رئیس اداره پناهندگان وزارت داخله تاجیکستان نوشته که به خبرگزاری فرانسه گفته است که پناهندگان در اینکشور به عنوان یک شهروند تاجیکی از تمام حقوق برخوردار اند.

اما میل آنلاین می‌نویسد که بیشتر پناهجویان افغان می‌گویند که نمی‌توانند حتی ده دالر در این کشور درآمد داشته باشند تا بتوانند فرزندان شانرا به مکتب بفرستند.