ایالات متحده و تعداد دیگر از کشور ها حمایت خود را از اسرائیل در برابر گروه حماس اعلان کردند

انفجار در فلسطین ٬ اسرائیل گفته است که تاسیسات مربوط به حماس هدف قرار گرفته است

پس از حملۀ گستردۀ جنگجویان حماس بر اسرائیل، ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که "بدون تردید حملۀ تروریستان حماس" را محکوم می کند و قاطعانه در کنار حکومت و مردم اسرائیل، قرار دارد.

لوید استین، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا، به روز شنبه (۷اکتوبر) گفت که پنتاگون تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که اسرائیل همۀ "آنچه را که برای دفاع از خود نیاز دارد" در اختیار دارد.

گزارش شده است که در نتیجه پرتاب بیش از ۵۰۰۰ راکت از سوی گروه حماس٬ حداقل یکصد اسرائیلی کشته شده و نزدیک به هزار تن دیگر زخم برداشته اند.

حکومت های بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، جرمنی و شماری از کشورهای دیگر نیز با صدور اعلامیه ها، روی حق اسرائیل برای دفاع از خود، تأیید کرده اند.

وزارت خارجه فرانسه"حملات تروریستی جاری" را محکوم نموده و"همبستگی کامل خود را با اسرائیل و قربانیان این حملات" اعلام کرده است.

نیروهای اسرائیلی از صبح وقت شنبه وارد جنگ با نیروهای گروه حماس شده اند

اسپانیا نیز در اعلامیه ای"خشونت بی رویه" علیه اسرائیل را محکوم نموده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه هر دو طرف این منازعه را به خویشتنداری دعوت کرده اند.

میخائیل بوگدانوف(Mikhail Bogdanov) معاون وزیر امور خارجه روسیه، خواستار "آتش بس فوری و صلح" شده است.

براساس خبرگزاری "ایسنا" یکی از مشاوران ارشد رهبر آن کشور گفته که تهران از عملیات به گفته او "غرور آفرین"حمایت می کند و در اجلاس روز شنبه(۷ اکتوبر) پارلمان ایران نیز قانونگذاران آن کشور ،شعارهای "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر امریکا" را سر دادند.

در لبنان، گروه شبه نظامی حزب الله، از جنگجویان فلسطینی حماس تمجید کرده، ادعا نموده که حمله بر اسرائیل از "حمایت الهی" برخوردار است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در اعلامیه ای در شبکۀ ایکس، مقاومت مردم فلسطين را حق مشروع آنها دانسته است.

حماس گفته است که بیشتر از پنج هزار راکت را بر اسرائیل پرتاب کرده است

حماس با صدور اعلامیه ای ادعا کرده که در عملیات"سیل الاقصی"، بیش از ۵۰۰۰ راکت فیر شده و جنگجویان حماس از سرحدات به شدت مستحکم وارد اسرائیل شده و حداقل در هفت نقطه در جنوب آن کشور، با نیروهای دفاعی اسرائیل درگیر شده اند.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرده که اسرائیل "در حالت جنگ" قرار دارد.

دهها طیارۀ جت اسرائیلی پروازهایی را بر فراز نوار غزه انجام می دهند و مقامات اسرائیلی میگویند که آنها تأسیسات نظامی و مراکز قوماندانی گروه حماس را هدف قرار می دهند.

حمله غافلگیرکننده حماس در حالی رخ داد که اسرائیل جشن یهودیان سیمچات تورات(Simchat Torah) را جشن میگیرد و خاطرات جنگ سال ۱۹۷۳ میلادی را تداعی میکند که حدود ۵۰ سال پیش و همزمان با جشن یوم کیپور(Yom Kippur) آغاز شد.

آرش همایون