اوچا: زلزله ها در هرات به ۱۷ هزار تن آسیب رسانده اند

ویرانی های ناشی از زلزله در ولسوالی زنده جان ولایت هرات

سازمان ملل متحد می‌گوید، زلزله‌های هفته روان در غرب افغانستان به ۱۷ هزار تن آسیب رسانیده است.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا)، در گزارشی‌که ناوقت روز چهارشنبه نشر کرده، گفته است که تنها زلزله روز چهارشنبه در این ولایت ۱۱۲ روستا را زیانمن کرده‌است.

این گزارش می‌افزاید، زلزله روز چهارشنبه یک کشته و حدود ۱۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

در گزارش اوچا همچنان آمده که بر اثر زلزله‌های هفته روان در غرب افغانستان ممکن تعداد تلفات افزایش یابد.

اولین زلزله روز (شنبه پانزدهم میزان) در غرب افغانستان رخ داد.

از سوی دیگر، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته که ۹۰ درصد جان باخته‌گان زلزله اخیر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نهم اکتوبر گفت که بیش از چهار هزار تن در زلزله غرب افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. پس از آن احمدالله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات و کمیسیون رسیدگی به زلزله زدگان حکومت طالبان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این زلزله بیش از هزار تن جان باخته و حدود دو هزار نفر زخمی شدند.

اما جانان سایق سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که آمار تلفات این زلزله‌ها هنوز نهایی نشده است.

او به رادیو آزادی افزود: "کمیته‌ی که رفته، امروز با همه نهادها و ارگان‌های دولتی دیدار کرد و بر اساس تصمیم آن‌ها تیم‌های سروی به هر روستا اعزام شده اند تا اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند که چند خانه فرو ریخته، چند نفر کشته و چند نفر مجروح شده است، تا زمانی‌که اطلاعات این تیم‌ها دریافت نشود، نمی‌توان مشخص کرد، زیرا ارگان‌های اوچا، صلیب سرخ، اداره حوادث و وزارت صحت عامه ارقام متفاوتی را منتشر کرده اند."

یک پسر افغان در نزدیک قبر برادر کوچکش که در زلزله هرات جانه باخته نشسته و گریه می کند

پس از چندین زلزله پی‌هم، برخی از باشندگان هرات می‌گویند که ترس از زلزله از دل آن‌ها بیرون نشده و از روزی‌که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، دوباره برنگشته اند.

نجیب انگار یکی از باشندگان هرات به رادیو آزادی می‌گوید: "این یک پارک بزرگ است، ما هنوز این‌جا هستیم. روزی یک یا دو بار به خانه‌هایمان می‌رویم، آن‌چه را که نیاز داریم می‌گیریم و برمی‌گردیم. خانه‌های ما نیز وضعیت خوبی ندارند، رو به خرابی هستند، مجبور شدیم بیرون خیمه بزنیم و منتظر سرنوشت خود باشیم."

زلزله‌های مرگ‌بار اخیر هرات که اولین آن در پانزدهم میزان رخ داد خونین‌ترین زلزله بود که در آن هزاران تن کشته و زخمی شدند، اما زلزله دومی‌که روز چهارشنبه رخ داد نسبت به زلزلۀ نخست تلفات کمتری داشت.

مقام‌های محلی طالبان و مردم هرات می‌گویند که تلفات زلزلۀ دوم اندک بوده، زیرا مردم قبلاً از ترس زلزلۀ دیگر خانه‌های خود را ترک کرده و در پارک‌ها و مکان‌های دور از ساختمان‌ها خیمه زده اند.