رویداد خونین مسجد پلخمری؛ خانواده های قربانیان خواهان عدالت و تامین امنیت اند

تصویر از محل رویداد روز جمعه در مسجد امام زمان

برخی از خانواده‌های قربانیان حملۀ انتحاری روز جمعه به مسجد امام زمان در شهر پلخمری بغلان می‌گویند که زندگی مردم شیعه در افغانستان دشوار شده است و هر روز به خاطرمذهب‌شان جان خود را از دست می‌دهند.

زینب، باشندۀ پلخمری که یکی از اعضای خانواده‌اش به محمد رضا قادری را در این حمله از دست داده، به رادیو آزادی گفت:

"پسر عمه من در جمع شهدای حمله به مسجد امام زمان است، او چهار فرزند داشت و سرپرست خانوادۀ کوچکش بود و در شهر دکانداری می‌کرد، حالا از او چهار یتیم به جا مانده است."

زینب گفت که پسر عمه‌اش ۴۰ ساله بود.

یک عضو خانوادۀ یکی دیگر از قربانیان حملۀ انتحاری روز جمعه به نام ابوذر که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، حکومت طالبان باید امنیت شیعیان را تأمین کند.

او می‌گوید که این عضو خانواده‌اش ۳۶ ساله بود و در شهر پلخمری خیاطی می‌کرد:

"پنج فرزند داشت که دو تا دختر و سه پسر، دوتا پسرش با خود به مسجد برده بود. هر دو زخمی هستند، یکی را به کندز بردند و یکی در پلخمری بستری است. خودش شهید شد. او اینجا در پلخمری خیاط بود و کار می‌کرد تا روزی حلال پیدا کند."

گروه داعش مسوولیت حمله به مسجد امام زمان در پلخمری را به عهده گرفته است

هر چند سخنگوی حکومت طالبان و مقامات محلی طالبان در بغلان به سوالات ما در مورد آخرین اطلاعات این رویداد پاسخی ندادند، اما دیروز فرماندهی امنیه حکومت طالبان در ولایت بغلان در اعلامیه‌ای گفت که در این حملۀ انتحاری 7 نمازگزار شیعه کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

اما برخی منابع صحی مدعی شدند که در این حمله ۳۰ نفر کشته شده اند.

برخی از اعضای خانوادۀ قربانیان این حادثه نیز مدعی هستند که در این حادثه ۳۰ نمازگذار کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

مسئولیت این حمله را شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) بر عهده گرفته است.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود که به نام اعماق است٬ مدعی شد که در این حمله ۵۰ تن را کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این گروه قبلاً هم مسئولیت حملات مشابه را در افغانستان به عهده گرفته است.

این حمله واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.

شورای علمای شیعه افغانستان در اعلامیه‌ای خواستار شناسایی و مجازات عاملین حملۀ انتحاری روز جمعه در مسجد امام زمان در شهر پلخمری شده است.

در این اعلامیه‌ روز شنبه نشر شده، آمده است که طالبان باید امنیت مراکز مذهبی و فرهنگی را تأمین کنند تا از حوادث مشابه جلوگیری شود.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در صفحۀ ایکس خود نوشت که حمله به غیرنظامیان هیچ توجیه دینی و انسانی ندارد.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در صفحه ایکس خود این حمله را محکوم کرده است و نوشته که ده‌ها نمازگزار شیعه در این حمله کشته شدند.

آقای بنیت در این بیانیه خواستار جلوگیری از حمله به شیعیان در افغانستان، حفاظت از آنان و همچنین ارایۀ پاسخ روشن در این زمینه شده است.

همزمانرینا امیری، نمایندۀ ویژه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغان با خانواده‌ های قربانیان غم شریکی کرده و در در صفحۀ ایکس خود حمله به شیعیان را حمله به تنوع افغانستان عنوان کرده است.

بانو امیری گفته که باید جلوی این نوع وحشت‌ها گرفته شود زیرا به گفتۀ او رنج کافی در این زمینه کشیده شده است.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در صفحۀ ایکس خود گفته که در حال بررسی ماهیت این رویداد است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی نظام پیشین جمهوریت هم این اقدام را خلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفتند.

شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در حالی مسئولیت این حمله را به عهده گرفته که طالبان بارها از عملیات و سرکوب علیه این گروه صحبت کرده اند.

سازمان ملل متحد و ایالات متحدۀ امریکا بسیاری از کشورهای جهان از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و این گروه را تهدیدی بزرگ برای امنیت جهان خوانده اند.

ویلادیمیر وورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۵ آگست سال جاری در گزارش خود به شورای امنیت این سازمان گفت که در حال حاضر تعداد نظامیان داعش و خانواده‌های آنها در افغانستان به ۴ هزار تا ۶ هزار نفر می‌رسد.