حکومت طالبان: دو هزار خانه در زلزله روز یکشنبه در هرات ویران شده اند

خانه های ویران شده در اثر زلزله در ولایت هرات

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که زلزله‌های روز یک‌شنبه در هرات دست کم ۲ هزار خانه ویران و تعداد زیادی خانه‌ها را به گونۀ نسبی تخریب کرده است.

جانان سایق، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، مردم این منطقه به سرپناه، غذا و کمک‌های صحی نیاز فوری دارند:
"اکنون تلاش داریم تا مواد غذایی که بیشتر نیاز است فراهم شود و در کنار آن هر گونه کمک نقدی که برای ساختن سرپناهی برای مردم مظلوم صورت می‌گیرد، چون سرپناه نیاز اساسی است چون زمستان در راه است و در زمستان که هوا سرد می‌شود زندگی در زیر خیمه بسیار سخت است."

ادارۀ زمین شناسی ایالات متحدۀ امریکا در بارۀ زلزله‌های روز یک‌شنبۀ هرات در سایت خود اعلام کرد که شدت زلزلۀ اول ۶.۳ رشتر و زلزلۀ دوم ۵.۴ رشتر بوده است.

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی طالبان در هرات روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفته بود که در این زلزله‌ها دو نفر جان باختند و ۱۶۰ نفر هم زخمی شدند و به شمول مرکز ولایت هرات در ولسوالی‌های زنده جان، کوهسار، گلران، رباط سنگی، گُذره و اوبه خانه‌ها نیز تخریب شده اند.

در همین حال سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید که پس از زلزله‌های شدید هزاران تن در هرات در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند که طوفان‌های هفتۀ گذشته آسیب زیادی به آنها رسانده است.

این سازمان روز دوشنبه در اعلامیۀ خود افزوده که در این زلزله‌ها در شش ولسوالی ۲۰ هزار نفر زیانمن شده اند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند.

در این اعلامیه به نقل از ارشد مالک، رئیس سازمان حمایت از کودکان در افغانستان، زلزلۀ هرات در کنار بحران جاری در افغانستان، بحران دیگری خوانده شده است.

با این حال دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد صبح روز دوشنبه در وب سایت خود نوشته که ۴۳۳۵۰ نفر در اثر زلزله‌های اخیر در غرب افغانستان آسیب دیده اند. این اداره گفته است که آنها به کمک‌های بشردوستانه فوری از جمله مواد غذایی نیاز دارند.

همزمان با این برخی از زلزله‌زدگان به رادیو آزادی می‌گویند که در هوای سرد بدون سرپناه زندگی می‌کنند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

ضیا گل، یکی از باشنده‌های ولایت هرات گفت:
"تمام خانۀ ما خراب شده، چیزی نمانده است، من هم خیلی مریض هستم، رماتیسم دارم، هوا سرد است، خیمه برای من مناسب نیست."

زلزله زده های هرات شب های سرد را در زیر خیمه های سپری می کنند

سیده، باشندۀ ولسوالی انجیل نیز از وضعیت بد مردم می‌گوید:
"مردم از ترس نمی‌توانند به خانه بروند. اینجا در خاک نشسته‌ایم بعضی خانه‌ها که نزدیک است مردم می‌روند، اما از ترس زود بر می‌گردند در زیر خیمه‌ها نه تشناب است و نه برق وجود دارد."

در همین حال صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان امروز در وب سایت خود نوشت که به دلیل زلزله‌های اخیر در هرات، ۳۱۸ هزار نفر به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

به گفته این اداره، در میان آنها ۷۶ هزار دختر و زن وجود دارد که از این تعداد ۷۴۰۰ نفر در حال حاضر حامله هستند.

این در حالی است که روز گذشته برنامۀ جهانی غذا گفته بود که از روز شنبۀ هفتۀ گذشته تاکنون هفت زلزله در هرات رخ داده و در حال حاضر برای کمک‌های اضطراری به آسیب دیدگان به ۱۹ میلیون دالر نیاز دارند.