ملل متحد: زلزله زده های هرات نیاز به حفاظت دارند

شماری از زلزله زده های هرات

سازمان ملل متحد وضعیت هرات را پس از زلزله‌های دو هفتۀ اخیر وخیم توصیف می‌کند و می‌گوید که مردم آسیب دیده نیاز به حفاظت دارند.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در خبری در وب سایت خود نوشته که زلزله‌های اخیر ۶۶ هزار نفر را در شش ولسوالی هرات به گونۀ مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

در خبر همچنان آمده است که تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از مناطق زلزله زده نشان می‌دهند که ۲۸۹ قریه در این ولایت تخریب شده است.

در همین حال دانیل اندرس، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که شمار قربانیان در حال افزایش است.

وی در اظهاراتش که روز چهارشنبه در صفحۀ ایکس سازمان ملل نشر شده می‌گوید:
"ما تقریباً ۶۶ هزار آسیب دیده داریم، بر اساس ارزیابی‌های ما این تعداد در حال افزایش است اما ما به کمک‌های خود ادامه می‌دهیم."

آقای اندرس همچنین بر تهیۀ خیمه، آب و کمک‌های صحی به زلزله‌زدگان هرات تأکید می‌کند.

دانیل اندرس، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان روز سه‌شنبه هم گفته بود که رسیدن به نیازهای زلزله‌زدگان هرات کار یک ماه نیست و ممکن است یک سال طول بکشد.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) تعداد جان باختگان زلزله در هرات را ۱۴۸۰ نفر و مجروحان را ۱۹۵۰ نفر اعلام کرده است.

با این حال جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در نتیجۀ زلزله‌های هرات بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده اند.

بیشتر در این باره: مجاهد: کار ساخت منازل رهایشی برای زلزله زدگان در هرات آغاز شده است

در همین حال شماری از زلزله‌زدگان در هرات می‌گویند که به کمک فوری نیاز دارند.

محمد رضا، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"اینجا حدود هشت ماه زمستان است، ما نمی‌توانیم از خانه‌های خود بیرون شویم بدون این مشکلات که اکنون با آن مواجه هستیم. قبل از زلزله نیز مشکلات متعددی داشتیم که پس از زلزله زندگی ما با خطر مرگ مواجه است."

یک باشندۀ دیگر هرات که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، از سردی هوا به رادیو آزادی شکایت کرد و گفت که زلزله به آنها آسیب زیاد رسانده است:
"لب‌های طفل از شدت خنگ ترکیده است نه کمپ و نه مکان مناسب دیگری برای زندگی داریم هیچ چیزی نیست."

بیشتر در این باره: روز های پر مشقت زلزله زدگان هرات در زیر خیمه ها؛ یک خانم کهن سال در اثر سردی هوا جان باخت

سازمان ملل متحد نیز می‌گوید که چند هفته است که مردم در هرات در زیر خیمه زندگی می‌کنند، اما به سرپناه دائمی نیاز دارند.

در کنار حکومت طالبان شماری از کشورها و مردم در داخل افغانستان از ارائۀ کمک به مردم زلزله‌زدۀ هرات خبر داده اند، اما برخی از زلزله‌زدگان از عدم عادلانه و نامنظم بودن روند توزیع کمک‌ها شکایت دارند.