ایوروایشیا ریویو: طالبان به تغییر نیاز دارند اما در جهت مخالف مسیر تغییر حرکت می‌کنند

شماری از مقام های حکومت طالبان

نشریه ایوروایشیا ریویو یکی از مقالات خود را با این عنوان منتشر کرده که طالبان به تغییر نیاز دارند اما در جهت مخالف مسیر تغییر حرکت می‌کنند.

در این مقاله آمده که جامعه جهانی منتظر به رسمیت شناختن حکومت طالبان است، حکومتی که به حقوق بشر، آزادی بیان و تحصیل دختران احترام بگذارد و ساختار خود را وسیعتر سازد، اما دیده می‌شود که حکومت طالبان به نوشته نشریه در همه این زمینه ها عقب نشینی می‌کند.

در مقاله هر یکی از این زمینه ها به تفصیل توضیح داده شده و ارزش مطبوعات بی طرف و آزاد نیز بررسی شده است.

این نشریه مطبوعات آزاد را از ضروریات جامعه عنوان کرده می‌نویسد که مطبوعات بدون سانسور که در حال حاضر افغانستان از آن محروم است، دولت و رهبران سیاسی را برای پاسخگویی آماده می‌کند.

در قسمت دیگر این مقاله، حق تحصیل دختران مورد بررسی قرار گرفته و تاکید شده که محروم ساختن دختران از آموزش و تحصیل به معنای جلوگیری از پیشرفت کشور است.

طالبان بعد از برگشت به قدرت مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را مسدود کردند و در دیسمبر گذشته درهای پوهنتون ها را نیز تا امرثانی به روی دختران بستند. مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند که مشغول فراهم کردن شرایط مصون برای تحصیل دختران هستند، اما منتقدان می‌گویند که اگر حکومت طالبان واقعاً بخواهد، می‌تواند در عرض چند ماه این شرایط را مهیا کند.

ایوروایشیا ریویو می‌نویسد که اگر طالبان به وعده های خود در زمینه های فوق عمل کنند و خود را با معیارها و سیاست های بین‌المللی هماهنگ سازند، زمینه رسمیت شناسی آنها مهیا خواهد شد.

اما خبرگزاری ANI هند در آستانه بازی مهم روز دوشنبه تیم افغانستان و پاکستان در مسابقات جام جهانی کریکت، از قول جوناتان ترات سرمربی تیم افغانستان می‌نویسد که با تاکید روی بازی گروهی و همآهنگی میان همه اعضای تیم گفته که پیروزی در بازی مسئولیت تنها سپینران یا توپ اندازان چرخشی تیم نیست.

آقای ترات برای یک بازی همآهنگ و منسجم میان همه اعضای تیم ابراز امیدواری کرده است.

قابل یاد آوریست که توپ اندازان چرخشی تیم افغانستان مانند راشد خان، محمد نبی و مجیب الرحمن شهرت جهانی دارند.

تیم افغانستان در مسابقات جام جهانی تاکنون چهار بازی انجام داده که از این جمله تیم قدرتمند انگلستان را که مدافع قهرمانی جهان است شکست داده اما در برابر بنگلادش، نیوزیلند و هند شکست خورده است.

در بازی اخیر در برابر تیم نیوزیلند بازیکنان تیم افغانستان چهار توپ را که باید کیچ یا به اصطلاح قپ می‌شدند ضایع کردند.

آقای ترات بازیکن سابق تیم انگلستان در ماه اسد سال گذشته به حیث سرمربی تیم کریکت افغانستان گماشته شد.