سیکهـ‌ها وهندو های افغانستان در واکنش به تصرف جایداد های شان به حکومت طالبان شکایت کردند

تصویر آرشیف: سیک های افغانستان

در ادامه نگرانی‌ها از مشکلات اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، برخی از نماینده‌های هندوها و سیکهـ‌های افغان می‌گویند که جایدادها و ملکیت‌های آن‌ها در ولایات مختلف غصب شده‌است.

مجنیت سنگهـ لمبا، رئیس شورای عمومی هندوها و سیکهـ‌ها در افغانستان که روز سه شنبه هفته روان با رئیس دفتر رئیس‌الوزرای حکومت طالبان به هدف حل مشکلات‌شان در کابل دیدار کرده، به رادیو آزادی گفت که آن‌ها از حکومت طالبان خواسته اند که ملکیت‌ها و درمسال‌های غصب شده آن‌ها را برگردانند:

"برخی از جایدادها، درمسال‌ها و هندوسوزان ما در ولایات مختلف و ولسوالی‌های دور دست توسط مردم غصب شده، با رئیس دفتر رئیس‌الوزرای حکومت طالبان دیدار و در این مورد و برخی مشکلات دیگر با او گفتگو کردیم. آن‌ها به ما اطمینان دادند که به زودی مشکلات ما را حل خواهند کرد."

مجنیت سنگهـ لمبا، رئیس شورای عمومی هندوها و سیکهـ‌ها در افغانستان همچنان می‌گوید که اگر مشکلات آن‌ها حل شود، شماری از هندوها و سیکهـ‌های افغان که افغانستان را ترک کرده اند به کشور باز خواهند گشت.

عبادتگاه های سیک ها و هندو های افغانستان در سالهای اخیر چندین بار هدف حملات بمی قرار گرفته است

نریندر سنگهـ خالصه، یکی از اعضای کمیسیون شکایات هندوها و سیکهـ‌ها در کابل هم مدعی است که شاروالی کابل سال‌هاست زمین‌های آن‌ها را تصرف کرده و برنگشتانده است.

او به رادیو آزادی گفت:

"زمین‌های ما در کابل، جلال‌آباد و برخی ولایات دیگر غصب شده است. آن‌ها باید از دست غاصبان رها شوند. اموال ما در ۴۰ سال گذشته تصرف شده است. زمین‌های ما توسط شاروالی کابل تصرف شده و آن‌ها را به ما نمی‌دهند."

از نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل پرسیدیم، اما او تا نشر این گزارش به سؤالات ما پاسخ نداد.

در این حال ارگ تحت حاکمیت طالبان به روز سه شنبه در شبکه ایکس‌اش نوشته که برخی از نماینده‌های هندوها و سیکهـ‌ها در افغانستان در دیدار با رئیس دفتر رئیس‌الوزرای حکومت طالبان از آنان خواسته که زمین‌های تصرف شده‌شان را به آن‌ها برگردانند.

در ادامه آمده که ملا عبدالواسع رئیس عمومی دفتر رئیس‌الوزرای طالبان به نماینده‌های هندوها و سیکهـ‌ها اطمینان داده که مشکلات آن‌ها را با ارگان‌های مربوطه در میان می‌گذارند تا حل شود.

تعداد زیادی از سیک ها و هندو های افغانستان در نتیجه نا امنی ها و حملاتی که بر عبادتگاه های آنان صورت گرفت٬ کشور را ترک کرده اند

پس از آن‌که در ۲۸ ماه جوزای ۱۴۰۱، بر عبادتگاه سیکهـ‌ها در منطقه کارته پروان شهر کابل حمله شد و به‌گفته وزارت داخله حکومت طالبان دو تن به شمول یک طالب کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند، حکومت طالبان از افزایش تدابیر شدید امنیتی در اطراف عبادتگاه‌های اقلیت‌های سیکهـ‌ها خبر داد، اما در پی این حمله شماری زیادی از اقلیت سیکهـ‌ و هندوی افغانستان، کشور شان را ترک کردند و به هند سفر کردند.

اما پیش از این برخی از این اقلیت‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان احساس امنیت نمی‌کنند.

گفتنی‌ست که به تاریخ ۲۵ مارچ ۲۰۲۰ در زمان جمهوری پیشین نیز یک عبادتگاه اقلیت سیکهـ در شهر کهنه کابل مورد حمله قرار گرفت که در آن حداقل ۲۵ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.
مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را گروه داعش به عهده گرفت است.

با آن‌که شمار دقیق هندوها و سیک‌های که در حال حاضر در افغانستان زندگی می‌کنند مشخص نیست، اما مجنیت سینگ لمبا، رئیس شورای ملی هندوها و سیکهـ‌ها به رادیو آزادی گفته که حدود ۳۰ تن از هندوها و سیکهـ‌ها در کابل باقی مانده اند.