امریکا: کشورها بشمول پاکستان به تعهدات شان در برخورد با پناهجویان پایبند باشند

پولیس پاکستان در حال بررسی اسناد یک پناهجوی افغان

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که از همۀ کشورها به شمول پاکستان، می خواهد تا به تعهدات‌شان در برخورد با پناهجویان پایبند باشند و به اصل عدم اخراج احترام بگذارند.

ماتیو میلر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا دیروز (اول نومبر) در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت:
"ما قویاً همسایگان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کنیم تا به افغان‌هایی که به دنبال حمایت بین‌المللی هستند اجازه ورود بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشری هماهنگی کنند."

این اظهارات در حالی صورت گرفته که یک مقام امریکایی روز سه‌شنبه گفت، واشنگتن تلاش می‌کند تا ۲۵ هزار افغان واجد شرایط را از پاکستان به ایالات متحده، منتقل کند.

شماری از مقامات پاکستانی که از افشای نام‌های شان خودداری کرده اند با تائید این خبر که اسلام آباد لیست این افغان‌ها را از جانب امریکا دریافت کرده، گفته اند، اما این فهرست ناقص است.

ضرب الاجل تعیین شده توسط پاکستان در مورد برگشت داوطلبانه مهاجرین افغان فاقد اسناد در آن کشور، دیروز (اول نومبر) به پایان رسید.

گفته می‌شود که بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر افغان بدون داشتن اسناد قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند که حدود هفتصد هزار آن پس از برگشت طالبان به قدرت از افغانستان به این کشور پناه برده اند.