روزا اوتونبایوا بر دسترسی زنان و دختران افغان به حقوق اساسی‌شان تاکید کرد

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان- عکس از آرشیف

روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی اشتراک کرده و بر دسترسی زنان و دختران افغان به حقوق اساسی‌شان تاکید ورزیده است.

خانم اوتونبایوا، روز چهارشنبه در نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی، با اشاره به محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان از سوی طالبان، گفت:"این محدودیت‌ها مانع از دسترسی دختران و زنان افغان به مکاتب و آموزش بالاتر از صنف ششم شده، علاوه بر این، آنها را از مشارکت در همۀ عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منع شده اند و متاسفانه که این محدودیت‌ها بخشی جدایی ناپذیری از سیستم حکومتی طالبان شده است."

به گفته اوتونبایوا فرصت خوب فراهم شده تا وضعیت زنان افغان که در کشور‌شان با محدودیت‌های جدی روبرو اند، در آجندای نشست سازمان همکاری اسلامی شامل باشد.

یوناما در رشته پیام‌هایش در شبکه ایکس گفته که پیام اعضای سازمان همکاری اسلامی، باید در افغانستان شنیده شود، اینکه زنان در سطح ملی، بخش اساسی از تغییر، پیشرفت و رشد یک کشور اند.

در سفرش به سعودی، روزا اوتونبایوا با مقام‌های عربستان، کویت، اندونیزیا، پاکستان و بانک توسعه آسیایی دیدار کرده و به نیاز‌ها برای حمایت بشری از زنان و مشارکت قوی آنها تاکید ورزیده است.