در نشست پاریس روی رساندن کمک‌های بشری به غزه بحث می‌شود

ویرانی های ناشی از حملات اسرائیل در غزه.

در حالیکه سازمان ملل متحد اعلام کرده که بعد از بیش از یک ماه بمباردمان شدید اسرائیل، صدها هزار تن در مناطق جنگ در نوار غزه، در یک "وضعیت انسانی وخیم" بدون آب و غذای کافی گیر مانده اند، شماری از مقامات کشورهای غربی و عربی، سازمان ملل متحد، موسسات و نهادهای غیردولتی روز پنجشنبه در شهر پاریس پایتخت فرانسه در مورد چگونگی ارائه کمک‌های بشری به افراد ملکی در نوار غزه، از جمله پیشنهادات برای ایجاد دهلیز بحری بشری و شفاخانه‌های سیار شناور در بحر، بحث می‌کنند.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که خواستار "وقفه بشری" در جنگ اسرائیل با گروه حماس که ایالات متحدۀ امریکا آن را به حیث یک سازمان تروریستی می‌شناسد، شده می‌خواهد که در این نشست به نیازهای در حال افزایش فلسطینی‌های محاصره شده از جمله غذا، آب، تجهیزات صحی، انرژی برق و مواد سوخت رسیدگی کند.

انتظار می‌رود که بیش از ۵۰ کشور از جمله چندین کشور اروپایی، ایالات متحدۀ امریکا و قدرت‌های منطقه‌ای از جمله اردن، مصر و ممالک حوزه خلیج فارس در این نشست شرکت کنند. محمد شطیه صدراعظم ادارۀ خودگردان فلسطین نیز در این اجلاس حضور دارد.

به گفتۀ دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مقامات اسرائیلی در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، بارها احتمال آتش‌بس در غزه را رد کرده است. نتانیاهو دیروز (۸ نومبر) باری دیگر امتناع از آتش‌بس را تکرار کرده گفت، تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، آتش‌بس برقرار نخواهد شد.

براساس خبرگزای اسوشیتدپرس بیش از ۱.۵ میلیون تن یا حدود ۷۰ درصد از باشندگان نوار غزه خانه‌های شان را ترک کرده اند و تخمین می‌شود که ۱.۲ میلیارد دالر برای پاسخگویی به بحران بشری در مناطق فلسطینی نیاز است.

فرانسه که تا اکنون ۲۰ میلیون یورو معادل ۲۱.۴ میلیون دالر کمک را از طریق سازمان ملل متحد و سایر شرکای خود به نوار غزه ارائه کرده، انتظار می‌رود که در این نشست کمک‌های بیشتر را اعلام کند.

حکومت جرمنی روز سه‌شنبه گفت، که علاوه بر ۷۱ میلیون یورو کمک قبلی که برای آوارگان فلسطینی از طریق سازمان ملل متحد در نظر گرفته، ۲۰ میلیون یورو کمک مالی جدید را اعلام می‌کند.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در این کنفرانس شرکت دارند.

اتحادیه اروپا که ۲۷ عضو دارد، بزرگترین تامین کننده کمک به فلسطینی‌ها است و در سالجاری حدود ۷۸ میلیون یورو را ارسال کرده است.

جنگجویان گروه حماس که از سوی ایالات متحدۀ امریکا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، با حمله بر اسرائیل در ۷ اکتوبر حدود ۱۴۰۰ تن را به قتل رسانیدند و بیش از ۲۴۰ تن را گروگان گرفته، به غزه بردند.

بعد از این حملۀ جنگجویان حماس، نیروهای اسرائیلی حملات را بر نوار غزه آغاز کردند، به گفته وزارت صحت عامۀ غزه که در کنترل حماس قرار دارد، تا اکنون بیش از ۱۰۵۰۰ فلسطینی کشته شده اند، این ارقام از سوی منابع مستقل تائید نشده است.