استقبال شماری از افغان‌ها از ازسرگیری پرواز های فلای دبی

یک طیاره مربوط شرکت فلای دبی - عکس از آرشیف

شرکت هوایی فلای دبی مربوط به امارات متحده عربی روز چهارشنبه پروازهای خود به کابل را پس از بیشتر از دو سال توقف از سر گرفت.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، این اولین شرکت هوایی خارجی است که پروازهای خود به افغانستان را آغاز کرده است.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود نوشت که این شرکت روز چهارشنبه اولین پرواز خود را به میدان هوایی بین‌المللی کابل انجام داد.

فلای دبی همچنین در بیانیه‌ای در وب ‌سایت خود در تاریخ ۱۲ اکتبر اعلام کرد که پروازهای خود به کابل را از ۱۵ نوامبر سال جاری از سر می‌گیرد و روزانه دو پرواز از ترمینال دوم میدان هوایی بین‌المللی دبی انجام می‌شود.

شماری از افغان‌ها نیز از از سرگیری پروازها فلای دبی استقبال می‌کنند.

جاوید آرمان، یک افغان مقیم دبی به رادیو آزادی گفت که قبلاً پروازهای بسیار محدودی از دبی به کابل با قیمت‌های بسیار بالا انجام می‌شد و او توانایی خرید تکت را نداشت:
"در گذشته پروازهای فلای دبی نبود، قیمت‌ها بسیار بالا بود و نمی‌توانستیم به وطن خود بیاییم، اکنون که این پروازها شروع شده است، همه مسافران می‌توانند به کشور خود بروند و خانوادۀ خود را ببینند."

حبیب وردک، باشندۀ ولایت میدان وردک نیز می‌گوید که برادرش در دبی زندگی می‌کند و پیش از این در هنگام آمدن به افغانستان با مشکلات زیادی مواجه می‌شد:
"این خبر بسیار خوبی برای مردم افغانستان و مسافران است. تعدادی از مردم ما در دبی قبلاً با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و این منبع بسیار خوبی برای درآمد از طریق حریم هوایی خواهد بود که ما از آن بهرمند می‌شویم."

شعیب عزیزی، کارمند یک شرکت خدمات سیاحتی در کابل به رادیو آزادی گفت، تا به حال تغییری در بهای تکت‌های پروازها نه آمده است:
"پروازهای فلای دبی تاثیر زیادی روی قیمت‌ها و امکانات دارند، یکی از این امکانات این است که مسافران می‌توانند از کابل به دبی و از دبی به جای دیگر بروند. در گذشته از کابل به دبی می‌رفتند و از آنجا سالون عوض می‌کردند و مشکل بود حالا می‌توانند از همه سهولت‌ها استفاده کنند."

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی می‌گوید، از سرگیری پروازهای فلای دبی گام مثبتی برای تقویت سیستم تجارت و گردشگری افغانستان خواهد بود.

او به رادیو آزادی گفت:
"فلای دبی از اعتبار بین‌المللی برخوردار است و پروازهای این شرکت موجب اطمینان تجار و گردشگران و در هر صورت موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود."

بیش از دو سال از قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما روند پروازهای بین‌المللی به افغانستان هنوز به حالت عادی باز نگشته است.

علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی بر طالبان، در جریان خروج تمامی نیروهای بین‌المللی از افغانستان، بسیاری از تأسیسات میدان هوایی بین‌المللی کابل از جمله سیستم رادار آن آسیب دیده بود و گفته می‌شد که حریم هوایی افغانستان امن نیست.

اما اکنون معاونیت اقتصادی رئیس الوزاری حکومت طالبان در صفحه ایکس خود مدعی شده که اکنون فضای هوایی افغانستان برای انواع پروازها امن و عادی شده است.