نی: وضعیت رسانه‌ها در افغانستان در حال بدتر شدن است

شماری از رسانه های حین پوشش یک نشست خبری در کابل. عکس از آرشیف

موسسۀ حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان ( نی) می‌گوید که وضعیت رسانه‌ها در این کشور زیر حاکمیت طالبان در حال بدتر شدن است.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد به رادیو آزادی به روز شنبه گفت که وضعیت رسانه‌ها در بیش از دو سال اخیر در افغانستان از لحاظ کمی و کیفی خراب شده است.

او افزود:
"حدود پنجاه درصد رسانه‌های افغانستان غیر فعال شده اند و نزدیک به هفتاد درصد خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای وظایف‌شان را از دست دادند و بیکار هستند. تعدادی از کادرهای مسلکی این کشور را ترک کردند. ساحۀ اطلاع رسانی و کار خبرنگاری در افغانستان با نبود امکانات فیزیکی، مادی و معنوی تنگ‌تر شده است."

پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان گزارشی را دیروز شنبه نشر کرد که نشان می‌دهد فشار بر رسانه‌ها در شش ماه اول امسال خورشیدی شدت یافته است.

این مرکز گفته که در همه ولایت‌ها به شمول کابل روند عادی کاری رسانه‌های آزاد مختل شده و امکان تهیه و نشر گزارش‌های آزاد و تحقیقی به دلیل محدودیت شدید در زمینۀ دسترسی به اطلاعات از بین رفته است.

در گزارش آمده که در شش ماه نخست سال جاری ۱۴۰۲ خورشیدی، دستکم ۷۵ مورد نقض آزادی خبرنگاران ثبت شده که شامل ۳۳ مورد دستگیری و ۴۲ مورد تهدید می‌شود.

طالبان در بارۀ این گزارش هنوز چیزی نگفته اند؛ اما قبلاً گفته بودند که به آزادی بیان و رسانه‌ها متعهد اند.