پاکستان برای هر پناهجوی افغان ۸۳۰ دالر فیس خروجی تعیین کرده است

اعتراض شماری از پناهجویان افغان که کیس های مهاجرتی امریکا دارند در اسلام آباد. عکس از آرشیف

تصمیم پاکستان برای گرفتن صدها دالر از پناهجویان افغان که می خواهند به کشورهای غربی منتقل شوند، با واکنش‌های جدی به همراه شده.

روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داده که بر اساس تصمیم پاکستان، از هر پناهجوی افغان که از ترس طالبان از افغانستان فرار کرده است و می‌خواهد به کشور‌های غربی پناه ببرد، ۸۳۰ دالر پول به عنوان فیس خروجی گرفته می‌شود.

روزنامه به نقل از پنج دیپلمات و مقام سازمان ملل متحد گزارش داده که این اقدام غیر منتظره پاکستان که هزاران تن از پناهجویان افغان را با مشکل جدی روبرو می‌کند، با واکنش‌های جدی سازمان ملل متحد، کشورها و نهاد‌های مختلف روبرو شده است.

اما از کشور مشخصی نام برده نشده. هویت دیپلمات‌ها و مقام‌ها هم بنابر حساسیت موضوع افشاء نشده است.

اینسو گاردین به نقل از ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گزارش داده که کشورش به پالیسی وضع فیس خروجی بر پناهجویان متعهد است.

ایالات متحده امریکا می‌خواهد تا ۲۵ هزار تن از شهروندان افغانستان را انتقال دهد. بریتانیا هم به منتقل کردن ۲۰ هزار شهروند افغانستان به آنکشور تعهد سپرده.

اقدام تازه در حالی اعلام شده که پاکستان از اول نوامبر، اخراج اجباری بیش از ۱.۷ میلیون پناهجوی بدون اسناد را از آنکشور آغاز کرده و بر اساس گزارش‌ها، تا اکنون بیش از ۴۰۰ هزار تن از افغان‌ها از پاکستان اخراج شده اند.