یورو ایشیا ریویو: طالبان میخواهند گروه القاعده به نحوی دوباره تقویت شود

تصویر آرشیف: افراد طالبان در کابل

یورو ایشیا ریویو

  • یورو ایشیا ریویو در یک مطلب تحلیلی به نقل از ناظران نوشته که می گویند، طالبان میخواهند گروه القاعده به نحوی دوباره تقویت شود.

این نشریه با اشاره به جنگ میان حماس و اسراییل نوشته درحالیکه خاورمیانه یک بار دیگر با ناآرامی مواجه است، گروه های متعدد در جاهای مختلف تلاش می کنند از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند.
به باور نویسندۀ این مطلب، پناه گرفتن جنگجویان القاعده در افغانستان نشان می‌دهدکه القاعده دوباره احیا می شود.
در مطلب آمده است که رژیم حاکم طالبان روابط خود با بقایای القاعده را تقویت کرده اما القاعده، پذیرفته است که اکنون تحت نظارت بماند، تا طالبان بتوانند به تعهداتی که به جامعۀ جهانی سپرده اند عمل کنند.
طالبان گرچه گفته اند که با گروه های تروریستی از جمله القاعده رابطه ندارند، اما رهبر القاعده ایمن الظواهری سال گذشته در خانۀ در کابل توسط یک حملۀ نیروهای امریکایی کشته شد.
یورو ایشیا ریویو پیش از این نوشته بود، کسانی که برای به رسمیت شناسی طالبان در جهان تلاش دارند، استدلال می کنند که طالبان تغییر کرده و اشتباه های گذشته خود را پذیرفته اند.
نشریه می افزاید، این افراد ادعا می کنند امنیت افغانستان بعد از حاکمیت طالبان خوب شده اما به گفته نویسنده آنها را فراموش کرده اند که طالبان در اصل سبب نا امنی در افغانستان شده بودند.
دیپلوماسی مدرن
  • دیپلوماسی مدرن، یک ارگان نشرات تحقیقاتی اتحادیه اروپا اما در گزارشی این سوال را مطرح کرده است که چرا تحریک طالبان پاکستانی هنوز وجود دارد.
نشریه به حمله ۶ سپتمبر در منطقه چترال پاکستان اشاره کرده می نویسد حکومت پاکستان آن زمان ادعا کرده بود این حمله را TTP یا تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پلان کرده بود.
دیپلوماسی مدرن می نویسد پاکستان در دهه گذشته به اعضای این گروه تلفات سنگین وارد کرد اما به گفته نویسنده این گروه در سال ۲۰۱۸ یک بار دیگر بودجود آمد و حملات به نیروهای امنیتی پاکستان را آغاز کرد.
نشریه به نقل از تحلیلگران مینویسد که میگویند، ایدیولوژی مشترک میان طالبان افغان و پاکستانی، که هر دو دیوبندی و پیرو فقه اهل سنت اند ارتباط آنان را تحکیم کرده است.
نشریه می نویسد که این وجه مشترک بین تی تی پی و طالبان افغانستان چانس بقای آنان در مناطق قبایلی دو طرف خط دیورند را زیاد کرده است.
دیپلوماسی مدرن افزوده که وحدت قومی و زبانی بین طالبان افغانستان و پاکستان عنصر قدرتمندی است که نمی شود فراموش کرد.
این در حالیست که حکومت طالبان در افغانستان، این ادعای پاکستان را که تی تی پی در افغانستان پناهگاه دارد، رد کرده است.
اما از زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان حاکم شده اند، نظامیان پاکستانی چندین بار بر اهدافی در داخل افغانستان حمله کرده و گفتند که هدف این حملات از بین بردن مهره ها و پناهگاه های تی تی پی بود.