ملاله یوسفزی: جامعه جهانی "آپارتاید جنسیتی" را به عنوان جنایت علیه بشریت بشناسد

ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل

ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، ضمن نکوهش اقدامات طالبان در برابر زنان، از جامعه جهانی خواسته است که به گفته او آپارتاید جنسیتی را به عنوان جنایت علیه بشریت بشناسد. یوسفزی این را در سخنرانی‌اش به مناسبت دهمین سالگرد مرگ نلسن ماندلا روز سه‌شنبه، پنجم دسمبر در جهانسبورگ بزرگترین شهر در افریقای جنوبی گفت.

او افزود که طالبان از زمان بازگشت به قدرت در آگست ۲۰۲۱، به گفته او «دختر بودن را غیرقانونی» کرده اند.

به اساس تعریف ملل متحد، آپارتاید جنسیتی به تبعیض جنسی اقتصادی و اجتماعی در برابر افراد به دلیل جنسیت‌شان اطلاق می‌شود.


چند صد روز می‌شود که طالبان دروازه‌های فراگیری دانش را به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم و دانشجویان اناث در افغانستان بسته اند. طالبان همچنین ضمن وضع محدودیت‌های سختگیرانه بر کار بسیاری از زنان، آنان را از رفتن به حمام‌های عمومی و پارک‌های تفریحی هم محروم کرده اند.

اما ملاله در بخشی از سخنرانی خود گفت که پیش از بازگشت طالبان به قدرت در بیش از دو سال گذشته، زنان در افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله در سطوح رهبری وزارتخانه‌ها کار می‌کردند و می‌توانستند آزادانه سفر کنند.

طالبان هنوز به این سخنان ملاله یوسفزی واکنش نشان نداده اند.

اما قبل از این گفته اند که آنها حقوق زنان را مطابق با شریعت اسلامی و عنعنات افغانستان مراعات می کنند، اظهاراتی که از سوی بسیاری از فعالان حقوق بشری کلی پنداشته می‌شود.

یازده سال پیش، ملاله یوسفزی هنگامی که ۱۵ ساله بود، توسط جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که از متحدان طالبان افغان پنداشته می‌شوند، در منطقه سوات هدف تیراندازی قرار گرفت؛ اما از آن حمله جان به سلامت برد.

ملاله که اکنون ۲۶ ساله است، از زمان برنده شدن جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۴، به نماد جهانی مقاومت زنان در برابر سرکوب تبدیل شده است.