نشست شورای امنیت سازمان ملل با حضور شماری از زنان افغان برگزار شد

تصویر آرشیف: تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل

درنشست دیروز شورای امنیت که پیرامون گزارش اخیر فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ کنندۀ خاص ملل متحد برای افغانستان برگزار شد سه تن از زنان افغان اشتراک کردند.

فوزیه کوفی و اصیلا وردگ ازشورای زنان افغانستان ویلدا رویان فعال حقوق زنان دراین نشست که عقب درهای بسته برگزار شده بود٬ اشتراک داشتند.

آنها درکنفرانس خبری آنلاین درنیویارک گفتند اینکه گزارش اخیر آقای سینیرلی اوغلو یک نقشه راه برای حل پیشنهاد میکند کار خوب است ولی این طرح نواقصی نیز دارد.

این خانم ها پیشنهاد کرده اند که اگر دیالوگ ملی آغاز میشود درقدم اول حفاظت وسلامتی خانم ها تامین شود تا کسانی که دراین دیالوگ اشتراک میکنند باید ازآنها حفاظت شود.

آنان در عین حال گفته اند که طالبان باید برای ابراز حسن نیت٬ زنان و مردانی را که زندانی ساخته اند٬ رها کنند و دیالوگ بین افغانها نیز بایستی در داخل أفغانستان و یکی از کشور های منطقه صورت بگیرد تا همه افغانها از بحث های آن آگاه باشند.

گزارش اخیر آقای سینیرلی اوغلو چگونگی خروج طالبان از انزوای بین المللی را پیشنهاد کرده است.

این ارزیابی توصیه کرد که یک دیالوگ ملی باید برای ایجاد حکومت فراگیر و تضمین صلح پایدار و توسعه اقتصادی در افغانستان آغاز شود و افزود که این امر اجازه حرکت به‌سوی عادی‌سازی و ادغام کامل افغانستان در سیستم بین‌المللی را می‌دهد.