افزایش پرچاوی‌های برق؛ برخی باشندگان کابل: در ۲۴ ساعت کمتر از ۲ ساعت برق داریم

شماری از باشندگان کابل می گویند که در بیست و چهار ساعت کمتر از دو ساعت برق دارند

با سرد شدن هوا و بلند بودن بهای مواد سوخت، شهروندان کابل از نبود برق شکایت دارند.

آنان به رادیو آزادی می‌گویند، در طول ۲۴ ساعت تنها دو ساعت برق دارند و آن هم زمانی که نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

متین، باشندهٔ منطقهٔ چهارقلعهٔ چهاردهی شهر کابل به رادیو آزادی می‌گوید، برق در ساحۀ آنان در تاریکی می‌آید و به قول خودش در تاریکی می‌رود:
"از بی‌برقی کابل هیچ نگوید، در ۲۴ ساعت دو ساعت برق نداریم، در تاریکی می‌آید و در تاریکی می‌رود، از همه بدتر بل برق هم از گذشته کرده زیاد می‌آید."

او خواستار توزیع عادلانهٔ برق در همه مناطق شهر کابل است.

در همین حال شکریه که در منطقهٔ کارتهٔ نو کابل زندگی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید، در کنار مشکل پرچاوی‌های برق، ضعیفی برق از معضل دیگریست که آن‌ها را از استفاده برق در همان ساعت‌های محدود هم محروم کرده است:
"مشکلات بی‌برقی در منطقهٔ کارتهٔ نو کابل تاحدی رسیده که وقت نماز صبح برق می‌رود و بعد از ساعت سه الی ساعت دو بعد از ظهر، شام هم تا ساعت ۱۰ شب برق نیست، برق‌ها هم ضعیف است از هیچ چیز استفاده کرده نمی‌توانیم، مواد سوخت هم قیمت است، خریده نمی‌توانیم، با همین مشکلات شب و روز خود را سپری می‌کنیم."

با این حال، برخی از خانواده‌های نادار می‌گویند، بخاطر نبود برق و بهای بلند مواد سوخت، مجبور هستند با سوختاندن پلاستیک، پایپ و چرم خانه‌هایشان را گرم کنند. موادی که سبب آلودگی هوا می‌‌شود.

بیشتر در این باره: شرکت برشنا: قرارداد خرید برق از ازبکستان تمدید شد

یک تن از باشندگان منطقهٔ خوشحال‌خان کابل که نمی‌خواهد نامش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی می‌گوید:
"برق نباشد مجبور هستیم طفل خورد داریم پایپ بسوزانیم، چرم می‌سوزانیم، مجبور هستیم، خانۀ خود را با چه گرم کنیم؟ اظفال ما پلاستیک جمع می‌کنند، اگر شما کوشش کنید برق ما همیشه باشد ما این کار را نمی‌کنیم، اما شما که در قصهٔ ما نیستین ما مجبور هستیم، بوت پای خود را بسوزانیم، دستکول خود را و لباس جان خود را بسوزانیم که اولادهای خود را گرم کنیم زمستان است دیگه چاره نداریم."

در مورد افزایش پرچاوی‌های برق و شکایت باشندگان کابل از حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا تحت کنترل حکومت طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

اما این شرکت روز شنبه در خبرنامه‌ای گفته است که قرارداد خرید برق وارداتی به تازگی در جریان سفر محمد حنیف حمزه، رئیس اجرایی شرکت برشنا به ازبیکستان تمدید شده است.

به نقل از اعلامیه، او در این سفر خواستار افزایش مقدار برق وارداتی ازبیکستان به افغانستان و کاهش تعرفۀ برق نیز شده است.

افغانستان بیشتر برق مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه به ویژه ازبیکستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند.

سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارشی در ماه حمل سال روان گفت که افغانستان ۸۰ درصد برق خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند که سالانه ۲۲۰ میلیون دالر هزینه دارد.

جریان برق وارداتی از این کشورها هر از گاهی بنا بر دلایل مختلف از جمله مشکلات تخنیکی و یا افزایش نیازمندی خودشان به انرژی برق، قطع می‌شود که در برخی موردها این مشکل هفته‌ها دوام می‌یابد.

مشکل پرچاوی برق در جریان نظام جمهوری پیشین هم وجود داشته و با گذشت سال‌ها ظاهراً حل ناشده باقی مانده است.