افزایش موارد گازگرفتگی در افغانستان؛ یک زوج در بدخشان در اثر گازگرفتگی جان باختند

موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان

با گذشت چند روز محدود از آغاز فصل زمستان و افزایش سردی هوا، شماری از باشندگان ولایات مختلف افغانستان می‌گویند، از گاز برای گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و از سوی هم ظاهراً آمار گاز گرفتگی نیز افزایش یافته است.

در تازه‌ترین مورد روز جمعۀ گذشته یک زوج که تازه عروسی کرده بودند، در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان دچار گاز گرفتگی شدند.

حکمت الله محمدی، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در بدخشان روز شنبه به رسانه‌ها گفته که در نتیجه این گاز گرفتگی عروس جان باخته و داماد در حالت کما بسر می‌برد.

رادیو آزادی خواست با خانواده قربانیان این رویداد گاز گرفتگی هم صحبت کند، اما آنها دستیاب نشدند.

اما شمار دیگر از خانواده‌ها نیز به رادیو آزادی گفته اند که با رویدادهای گازگرفتگی مواجه شده اند.

عثمان، باشندۀ ولسوالی غوربند ولایت پروان که دو روز پیش با خانواده‌اش گازگرفتگی را تجربه کرده، می‌گوید که توان خرید چوب را ندارد و از گاز برای گرم کردن خانه استفاده می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت:
"شما می‌دانید ‌کار و بار نیست. ما پول خرید چوب و دیگر اشیا را نداریم. وقتی که هوا زیاد سرد می‌شود گاز استفاده می‌کنیم. دو شب قبل تمام خانوادۀ ما را گاز گرفته بود، بعد به شفاخانه رفتیم، امروز از شفاخانه برگشتیم، برادرزاده‌ام که‌ کودکی بیش نیست ‌کاملاً وضعیتش خراب شده بود و خوشبختانه اکنون وضعیتش خوب است."

سعیده، باشندۀ ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفت که یکی از نزدیکان او نیز چند روز پیش دچار گاز گرفتگی شده بود:
"یکی از اقوام ما برای گرم کردن خانه از گاز استفاده می‌کرد، چون برق نیست، از یک طرف برای گرم کردن خانه‌ها و از طرف دیگر برای روشنایی از گاز استفاده می‌کردند که باعث نفس قیدی‌شان شده و آنها متوجه شدند، وقتی به شفاخانه رفتند، حالش خیلی بد بود، آکسیجن برشان داده شد حال‌شان بهبود یافت."

از شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در بارۀ تعداد موارد گاز گرفتگی و اقدامات انجام شده در جهت آگاهی‌دهی عمومی پرسیدیم، اما وی تا زمان نشر این گزارش به سوالات ما پاسخ نداد.

داکتر الیاس غفورزی، متخصص داخلۀ عمومی می‌گوید، در فصل زمستان گاز گرفتگی زیاد می‌شود و در این راستا مردم باید به برخی نکات توجه کنند:
"کسانی که بعد از گازگرفتگی در منزل دچار بی‌حالی می‌شوند، در اولین قدم باید منبع گاز را فوراً قطع کنند. دوم بیمار سریعاً به هوای آزاد برده شود و در مرحلۀ سوم باید به شفاخانه برده شود تا به گونۀ کامل درمان شود."

قابل یادآوری است که بسیاری از مردم در افغانستان علاوه بر گاز برای گرم کردن خانه از زغال در صندلی استفاده می‌کنند که این مورد هم گاهی سبب گاز گرفتگی خواهد شد.

پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، بیکاری و فقر افزایش یافته و مردم از ضعف اقتصادی شکایت دارند. قبلاً شماری از مردم در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که بنا بر مشکلات اقتصادی، امسال توان خرید مواد سوخت را ندارند و سعی می‌کنند تا از وسایل گرم کنندۀ ارزان استفاده کنند.

آنها همچنین از افزایش پرچاوی‌های برق شکایت کرده بودند.

هرچند قیمت نفت و مواد سوخت در مرکز و ولایات افغانستان یکسان نیست، اما باشندگان کابل می گویند که قیمت یک تُن چوب ۱۰ هزار افغانی، یک تُن زغال سنگ ۱۴ هزار افغانی و یک کیلوگاز ۵۵ افغانی است.