گزارش بازار هفتگی سازمان جهانی غذا: نرخ مواد خوراکی در افغانستان افزایش یافته است

یک دکان بازار مندوی کابل - عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

سازمان جهانی غذا در گزارش بازار هفتگی خود مربوط به هفتۀ سوم ماه دسمبر گفته که قیمت مواد خوراکی در افغانستان به استثنای آرد نسبت هفتۀ دوم ماه مارچ ۲۰۲۰، یعنی پیش از شیوع ویروس کرونا به گونه قابل توجهی افزایش یافته است.

این سازمان همچنان گفته که بهای مواد خوراکی به استثنای گندم، آرد و روغن در هفتۀ سوم دسمبر امسال نسبت به ماه جون ۲۰۲۱، یعنی قبل از حاکمیت دوبارۀ طالبان به گونۀ قابل توجهی بلند است.

دبلیو اف پی در این گزارش افزوده که در این هفته دسترسی به کارهای روزمزد هم به دلیل آغاز فصل زمستان نسبت به هفتۀ قبل آن ۸ درصد کاهش یافته است و در ولایت‌های که هوا بیشتر سرد شده، این کاهش زیادتر پیش‌بینی می‌شود.

این سازمان گفته که هفته پیش با آغاز فصل زمستان بهای اجناس مورد ضرورت در زمستان از جمله زغال، چوب و بورۀ اره هم اندکی افزایش یافته است.

در همین حال برخی باشندگان ولایت های مختلف از بلند بودن قیمت مواد خوراکی و سوخت شاکی اند.

ادیبه، باشندۀ کابل در این مورد گفت:
"بلند رفتن مواد سوخت و مواد خوراکی بسیار سر زند‌گی ما تاثیر زیاد کرده، همگی بیکار هم هستند، کار و وظیفه هم نیست و کدام درآمد هم نیست، مثال اصلاً نتوانستیم چوب بگیریم بخاطری که مشکل است گرفتنش و طفلدار و مریض‌دار بسیار مشکل است، کار هم نیست، مواد خوراکی دالر که بلند رفت قیمتش بلند رفت، حالا که قیمت دالر هم پائین آمده، قیمت مواد خوراکی در همان جایش است، تغییرات نیامده."

زهره، باشندۀ اصلی ولایت پنجشیر و باشندۀ کنونی کابل نیز از بلند بودن قیمت مواد خوراکی و سوخت با توجه به بیکاری شکایت دارد:
"سیر ۶۰۰ بوره است، هر چیزی قیمت است، از گوشت که ما نمی‌توانیم بخوریم از قیمتی، زغال هم که سیر ۳۰۰ می‌فروشند، زغال بلوط هم نیست، زغال خراب است دیگه، یعنی هر چیز قیمت است، از آن بدتر یک سیر ماکارونی را ۷۰۰ می‌دهند."

نوید، یک تن از دکانداران کابل اما مدعی است که بهای مواد خوراکی نسبت به دورۀ جمهوریت هم اندکی کاهش یافته است.

آرشیف - یک چوب فروشی در ولایت هرات. شماری از افغان ها می گویند که بخاطر اقتصاد ضعیف توان خرید مواد سوخت مانند چوب و زغال را ندارند

او به رادیو آزادی گفت:
"قیمت‌های امروز نسبت به قیمت‌های دوران جمهوری اندکی تفاوت دارد و باید بگویم که امروز نسبت به دوران جمهوریت در این اواخر ارزان‌تر شده."

این در حالی است که پیش از این نیز برخی سازمان‌های حقوق بشری زمستان پیش رو را برای افغانان با توجه به بیکاری، فقر و سردی هوا دشوارگذر پیش‌بینی کرده بودند.

بر اساس گزارش‌های اخیر دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) افزون بر ۲۹.۲ میلیون نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به شمار این نیازمندان خواهد افزود.

اوچا همچنان گفته که در سال ۲۰۲۴ برای کمک به ۱۷.۳ میلیون افغان نیازمند اولویت‌بندی شده به ۳.۶ میلیارد دالر بودجه نیاز است.

با این وجود سازمان‌های کمک‌رسان در ماه‌های اخیر بارها از کمبود بودجه برای کمک‌رسانی برای افغانان نیازمند در زمستان امسال ابراز نگرانی کردند.