طرح انسداد مرز های ایران با افغانستان و پاکستان؛ آیا این شیوه به تامین امنیت کمک میکند؟

سرباز ایرانی در یک پوسته مرزی نزدیک به افغانستان

به نظر می‌رسد که دو حمله مرگبار اخیر در ایران موجی از نگرانی‌های تازه امنیتی را در این کشور همسایه افغانستان دامن زده است.

وزیر داخله ایران یک روز پس از رویداد های مرگبار در شهر کرمان ایران می‌گوید که طرح انسداد مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان در حال اجراست.

خبرگزاری ایسنای ایران روز پنجشنبه به نقل از احمد وحیدی نوشته که گفته نقاطی در مرز افغانستان و پاکستان اند که برای انسداد مرزها در اولویت قرار دارند.

او به این خبرگزاری گفته «نقاط مرزی که دارای خلاء هستند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند برای انسداد مرز در اولویت قرار گرفته اند.

آقای وحیدی افزوده که طرح انسداد مرز یک طرح کامل است که ابعاد مختلفی دارد و فقط دیوار نیست و کارهای مختلفی برای انسداد مرز انجام می‌شود.

این درحالی‌ست که در دو انفجار به روز چهارشنبه در گردهمایی چهارمین سالروز قتل قاسم سلیمانی فرمانده پیشین و پر نفوذ شاخۀ بیرون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در کرمان حدود ۹۰ نفر کشته و بر اساس گزارش‌ها ۲۸۴ نفر دیگر زخمی شدند.

احمد وحیدی وزیر داخله ایران

گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارهای مرگبار در ایران را بدوش گرفت.

حکومت طالبان به اظهارات وزیر داخله ایران در پیوند به اجرای طرح انسداد مرزی تا کنون واکنش نشان نداده، اما حملات مرگبار اخیر در ایران را محکوم کرده‌است.

در این حال شماری از آگاهان مسایل سیاسی و نظامی تأکید می‌کنند که مبارزه با تروریزم به همکاری مشترک و همه‌جانبه حکومت‌های دو کشور انجام شود.

عزیز معارج آگاه مسایل سیاسی و دیپلومات پیشین در ایران به رادیو آزادی گفت که این اظهارات پس حملات مرگبار در ایران نوعی اتهام غیر مستقیم از سوی ایران بر افغانستان است که گویا تروریستان از افغانستان به ایران آمده اند:

"این یک اتهام غیر مستقیم بر افغانستان از سوی ایران است که گویا تروریستان از افغانستان به ایران آمده اند، اما مستقیماً این حرف را ایرانی‌ها نگفته اند چون اسناد و مدارک ندارند. ایران هم مجبور است که برای تأمین امنیت داخلی خود چنین کار را اجرا می‌کرد و باید بکند، اما اگر با تفاهم با طرف افغانستان می‌شد و تدابیر خاص با تفاهم هر دو کشور مرز مسدود می‌شد و پوسته‌ها و پاسگاه‌ها بیشتر می‌شد بهتر بود."

تصویر از محل انفجار خونین روز چهارشنبه در شهر کرمان ایران

احمد خان اندر یکی از آگاهان نظامی می‌گوید که طرح اجرای انسداد مرزی نمی‌تواند نتایج مثبت در امر مبارزه با تروریزم داشته باشد.

او به رادیو آزادی گفت:

"مرزهای ایران با افغانستان مناطقی دارد که تروریستان می‌توانند به آسانی به ایران و یا افغانستان رفت‌وآمد کنند، بنا لازم است که مبارزه مشترک از سوی دو کشور صورت بگیرد."

گفتنی‌ست که داعش پیش از این نیز مسئولیت برخی حملات مرگبار در ایران را بدوش گرفته است.

شماری از مقام‌های ایرانی پیش از این نیز از حضور جنگجویان داعش در افغانستان نگرانی نشان داده اند.

امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران حدود پنج ماه قبل در گفتگو با خبرگزاری ایسنای ایران گفته بود که افغانستان و ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و لذا هر تحولی در داخل افغانستان می‌تواند بر امنیت ایران تأثیر بگذارد.

اما حکومت طالبان مدعی است که گروه داعش در افغانستان سرکوب شده و همواره تأکید کرده که به هیچ‌کسی اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده کند.