افریقای جنوبی با مراجعه به محکمه بین المللی عدالت، اسرائیل را به نسل کشی در غزه متهم کرد

نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه

در یک اتهامی که رسانه ها آن را حمله بر هویت ملی اسرائیل می خوانند افریقای جنوبی اسرائیل را به نسل کشی فلسطینی ها در غزه متهم کرده و در این رابطه به محکمه بین المللی عدالت شکایت کرده است.

افریقای جنوبی از محکمه بین المللی عدالت خواست که اسرائیل را وادار نماید تا عملیات نظامی در غزه را هرچه زودتر متوقف بسازد.

رونالد لامولا وزیر عدلیه افریقای جنوبی در اقامه دعوا گفته هیچ حمله مسلحانه نمی تواند تخطی از کنویسیون ملل متحد در رابطه با نسل کشی را توجیه نماید.

جنگ مرگبار در نوار غزه بعد از آن آغاز شد که گروه تندرو حماس که امریکا و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می خوانند ، در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ به اسرائیل حمله کرد که در آن ۱۱۴۰ نفر که اکثریت شان افراد ملکی بودند کشته شده و ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند.

اسرائیل تعهد کرد که گروه حماس را کاملا از بین می برد و به همین ملحوظ حملات بر غزه را آغاز نمود.

تلفات غیر نظامیان در غزه هر روز بیشتر میشود و سازمان های بین المللی نیز میگویند که وضعیت بشری در این شهر از کنترول خارج شده است

در حملات اسرائیل بر غزه تا حال بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و اطفال هستند. البته این ارقام تا حال توسط منابع مستقل تائید نشده اند.

افریقای جنوبی در اجلاس روز پنجشنبه این محکمه صورت دعوای خودرا علیه اسرائیل ارايه کرد و قرار است در اجلاس امروزه آن اسرائیل دفاعیه خودرا به محکمه بشنواند.

افریقای جنوبی با ادعای خود استدلال می کند که اسرائیل از کنونسیون یا معاهده ملل متحد در رابطه به نسل کشی یا قتل عام سرپیچی کرده است. این معاهده در سال ۱۹۴۸ بعد از هلوکاست یا قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی به امضا رسید و اکنون اسرائیل هم یکی از امضا کننده گان آن می باشد.

وکیل ارشد افریقای جنوبی عادله حسیم گفت عملیات بمباردمان اسرائیل با هدف «نابودی زنده گی فلسطینی ها » راه اندازی شده و فلسطینی ها را به «سرحد قحطی» سوق داده است.

به گفته او نسل کشی ها هیچگاه از قبل اعلان نمی شوند و محکمه از ۱۳ هفته به این سو اسنادی را در دست دارد که در آنها شواهد انکار ناپذیر در رابطه با نسل کشی دیده میشود.

در کشور های مختلف جهان به شمول کشور های غربی گردهمایی ها و مظاهرات زیادی در جریان بیشتر از دو ماه گذشته در مخالفت با عملیات نظامی در غزه راه اندازی شده است

اسرائیل اقامه دعوای افریقای جنوبی را «ظالمانه» و «عوام فریبانه» خوانده و تعهد کرده که در جلسه امروزه محکمه دفاعیه قوی ارايه خواهد کرد. رئیس جمهور اسرائیل آیزک هیرتسوک گفت که دفاعیه این کشور بر حق دفاع از خود متکی خواهد بود.

امریکا نیز اتهام افریقای جنوبی بر اسرائیل را در رابطه با نسل کشی تقبیح کرده است .

افریقای جنوبی همچون یکی از امضا کننده گان کنونسیون نسل کشی ملل متحد حق دارد اسرائیل را به محکمه بین المللی عدالت که در رابطه با اختلافات بین کشورها حکم می کند، بکشاند . اما احکام این محکمه هرچند یک منع فشار میباشد ، اما در بسیار قضایا اجرا نشده اند.