استخبارات ایران درجستجوی یک عضو داعش؛ محمد عادل طراح حمله به پوهنتون کابل در تهران پنهان شده

تصویر محمد عادل که ریاست استخبارات که در نظام جمهوری مخلوع منتشر کرده بود.

پس از نشر گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن شاخهٔ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در انفجار کرمان ایران، وزارت اطلاعات ایران از مردم این کشور خواسته تا در بازداشت محمد عادل، از اعضای شاخهٔ‌ ولایت خراسان گروه مسلح داعش که بر اساس گزارش‌ها وارد غرب تهران شده، کمک کنند.

این وزارت در سومین اعلامیه‌ یی که در پیوند به حملات کرمان صادر کرده، گفته است که فرد موسوم به "عادل پنجشری" طراح حمله به پوهنتون کابل بوده است.

در اعلامیه همچنان آمده است، او پس از حدود یک سال زندانی بودن از زندان آزاد شده و به اساس گزارش‌ها اخیراً وارد غرب تهران شده است.

خبرگزاری تسنیم ایران یک عکس عادل پنجشیری را نیز منتشر کرده است.

بر اساس این اطلاعات، او فردی است که در زمان حکومت گذشته به اتهام حمله به پوهنتون کابل از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت شده و ستره محکمهٔ افغانستان در دسامبر ۲۰۲۰ او را به اشد مجازات (اعدام) محکوم کرد.

تصویر از تخریبات ناشی از حمله به پوهنتون کابل که گفته شده بود عادل در آن دست داشته ا ست

آن زمان ریاست امنیت ملی نظام جمهوری پیشین ویدیوی از اعتراف او را منتشر کرده بود.

فرد بازداشت شده در این ویدیو نام خود را محمد عادل ذکر می‌کند و می‌گوید که او به نام محمد عرش نیز معروف است.

او در این ویدیو دست داشتن خود در حمله به پوهنتون کابل را تأیید می‌کند، اما معلوم نیست که این اعتراف در چه شرایطی از او گرفته شده بود.

آن زمان تلویزیون ملی نیز سن محمد عادل را ۲۴ ساله ذکر کرده و گفته بود که او باشندهٔ اصلی ولایت پنجشیر و ساکن پلچرخی کابل است.

اما با آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، صدها تن از اعضای شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) که در زمان حکومت جمهوری پیشین زندانی بودند، به دلیل باز شدن زندان‌ها آزاد شدند.

اجمل عمر شینواری، آگاه امور امنیتی و سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی در حکومت جمهوری پیشین می‌گوید، بر اساس معلومات او، در اواخر حکومت جمهوری پیشین ۴۰۰ عضو داعش که به اعدام محکوم شده بودند، تنها در زندان بگرام زندانی بودند:

"این یک تهدید بزرگ تروریستی است که در حال حاضر افغانستان و افغان‌ها را تهدید می‌کند و علاوه بر آن این تروریست‌ها یا جنایتکارانی که به کشورهای همسایه رفته‌اند، می‌توانند تهدید بزرگی برای این کشورها نیز باشند."

اسحاق اتمر، از دیگر آگاهان امور امنیتی می‌گوید، اگر کشورهای منطقه به گونۀ مشترک در برابر گروه‌های تروریستی از جمله داعش اقداماتی را انجام ندهند، تهدیدات این گروه‌ها بیشتر خواهد شد.

"این یک مسألهٔ جدی است که حکومت‌ها و دولت‌های منطقه در برابر آن اقدام جدی کنند، و اجازه ندهند که هراس افگنان از یک کشور بر ضد کشور دیگری استفاده کنند."

اسحاق اتمرآگاه اامور امنیتی

این در حالیست که اخیراً یک بار دیگر حملات شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در مناطق شیعه نشین افغانستان از جمله غرب شهر کابل افزایش یافته است.

برخی از شهروندان کابل می‌گویند که نا امنی‌های اخیر آنان را هراسان ساخته است.

یکی از باشند‌گان دشت برچی کابل که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"پیش از این در مکان‌های خاص به ویژه مکاتب یا مساجد این رویدادها رخ می‌داد، اما حال در موترها، سوپر مارکیت‌ها و جاده‌های عمومی رخ می‌دهد، وضعیت کابل روز به روز بدتر می‌شود و وقتی از خانه بیرون می‌رویم امید زنده برگشتن به خانه را نداریم."

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان و امنیت نسبتی که به میان آمده بود، یک بار دیگر ولایات مختلف افغانستان از جمله کابل هر از گاهی گواه حملات انفجاری می‌باشند.

حدود دو هفته پیش به تاریخ‎های سوم، ششم و هشتم جنوری، سه انفجار در مناطق مختلف کابل رخ داد که در نتیجهٔ آن حداقل ۱۰ نفر کشته و بیش از۳۰ نفر زخمی شدند.

شاخهٔ ولایت خراسان گروه داعش مسئولیت دو حمله را بر عهده گرفت که پیش از این نیز این گروه مسئولیت حملات مختلف در کابل و ولایات را به عهده گرفته است.