نتانیاهو: پس از نابودی حماس، اسرائیل کنترل امنیت نوار غزه را در دست خواهد گرفت

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا شام روز جمعه پس از گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت که نتانیاهو مخالف همه راه حل های تشکیل دو دولت در کنار هم نیست و یک شکل از این راه حل ها، عملی خواهد شد.

اما دفتر صدراعظم اسرائیل دیروز شنبه (۲۰ جنوری) در اعلامیه ای گفت که نتانیاهو در گفتگو با جو بایدن مواضع خود را که سال هاست همین طور بوده، تکرار کرده است.

صدراعظم اسرائیل در کنفرانس خبری روز پنجشنبه نیز تکرار کرد که پس از نابودی کامل حماس، کنترل امنیتی غزه در دست اسرائیل می‌ماند تا اطمینان حاصل شود که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست و این به گفتهٔ او، با خواست فلسطینیان برای استقلال در تضاد نمی باشد.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

در این حال روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داد که در سخنان سخنگوی صدراعظم اسرائیل آمده است که صدراعظم نتانیاهو در گفتگوی تلفنی به آقای بایدن گفته که نیازهای امنیتی اسرائیل جایی برای تشکیل دولت فلسطینی باقی نمی‌گذارد.

گوترش: انکار حق مردم فلسطین برای داشتن کشور خود شان غیرقابل قبول است

در همین حال، آنتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که انکار حق مردم فلسطین برای داشتن کشور خود شان غیرقابل قبول است.

وی دیروز شنبه (۲۰ جنوری) در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک که در اوگاندا برگزار شد، گفت که امتناع از راه حل ایجاد دولت برای فلسطینی ها در کنار اسرائیل غیرقابل قبول است و باید توسط همه به رسمیت شناخته شود.

در این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه بر راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد.

او با انتقاد از مواضع بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت که آنها معتقد اند که برای برقراری صلح، راه حل دو کشوری به گفتۀ او «باید از بیرون تحمیل شود».

جنگجویان گروه حماس در ۷ ماه اکتبر بر برخی نقاط اسرائیل حملاتی را انجام داده و در نتیجه ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

به دنبال آن، اسرائیل حملاتی را بر نوار غزه انجام داده و تاکنون هزاران تن کشته و زخمی شدند.