افراد دارای معلولیت در پروان: مشکلات اقتصادی ما افزایش یافته است

شماری از افراد دارای معلولیت

فضل الرحمن ایوبی ۴۵ ساله یکی از صدها هزار فرد دارای معلولیت در افغانستان است که در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان زندگی می کند و سرپرستی خانواده هشت نفره را به عهده دارد.

ایوبی بیست و هفت سال قبل به اثر انفجار ماین یک پایش را از دست داد و از ناحیه شکم نیز به شدت زخم برداشت.

همان رویداد زندگی او را برای همیشه تغییر داد.

ایوبی به رادیو آزادی می گوید که امسال هنوز حقوق کامل سالانه اش را دریافت نکرده است:
"وضعیت اقتصادی ما زیاد خراب است. خودم به دلیل این که معیوب هستم کار های شاقه کرده نمی توانم. زمستان است، هوا سرد شده، کار و غریبی هم نیست. در سال های گذشته سالانه ۳۶ هزار افغانی برای ما می دادند؛ اما امسال از شش ماه پرداخت شده و از شش ماه دیگر باقی مانده، سر وقت برای ما پول داده نمی‌شود تا در این زمستان چوب سوخت و زغال بخریم."

آقای ایوبی سال های قبل از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را با حال چنین مقایسه می کند:
"چندین بار به ریاست معلولین آمدیم؛ اما هیچ نتیجه نداده. در نظام جمهوریت پول به سر وقت در بانک برای ما روان می شد؛ اما از وقتی که امارت آمده زیاد به مشکلات پول خود را می گیرم. گاهی وقت می گویند که شما مستحق نیستید. اگر من مستحق نیستم پس کی است؟ وضعیت ما را نمی بینند."

یک فرد دارای معلولیت - عکس از آرشیف

مقام های محلی طالبان برای تبصره در این مورد در دسترس نبودند.

اما چندی قبل مفتی فیصل خاموش، سخنگوی وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان به مناسبت روز جهانی معلولین با انتشار یک نوار ویدیویی در صفحه ایکس (توییتر سابق) این وزارت گفت که یک صد و هشتاد هزار فرد دارای معلولیت را ثبت کرده اند که از این میان ۱۳۰ هزار تن آنان معلول غیرنظامی هستند. خاموش در این ویدیو ادعا کرده که حدود ده و نیم میلیارد افغانی در شش ماه گذشته به افراد معلول، یتیم و زنان بیوه از طریق بانکها در مناطق مختلف توزیع شده است.

اما برخی از افراد دارای معلولیت چیزی دیگری می گویند.

معشوق ۲۸ ساله باشنده ناحیه ۱۲ شهر چاریکار ولایت پروان یکی دیگر از افراد دارای معلولیت است.

او به رادیو آزادی می گوید که، چندین بار به ریاست شهدا و معلولین ولایت پروان به خاطر دریافت پولش مراجعه کرده؛ اما تا هنوز موفق به دریافت آن نشده است:
"پایم معیوب است و از قبل برایم معاش می دادند. حکومت فعلی چند مدت برای ما پول داد، یک قسط ما را دادند و قسط دوم ما را ندادند. تا به حال، در حالت بسیار دشوار قرار داریم. تقریباً ده بار عریضه خود را پیش کردم، اما تا به حال دچار مشکل هستیم."

شماری از افغان های دارای معلولیت - عکس از آرشیف

بر اساس پالیسی وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان، حقوق ماهانه هر فرد دارای معلولیت ملکی سه هزار افغانی و از هر معلول نظامی پنج هزار افغانی تعیین شده است.

یک نهاد مربوط به ملل متحد چند ماه قبل گفته بود که شمار معلولان در افغانستان به بیش از دو میلیون نفر می رسد. جنگ از عوامل اصلی معلولیت در افغانستان است.

در پروان بسیاری از افراد دارای معلولیت نگران اند که از زمستان امسال چگونه جان به سلامت ببرند.

معشوق که یک پایش را از دست داده است به رادیو آزادی چنین می گوید:
"غیر راه خداوند دیگر راهی نیست. یک دکان داشتم که از بین رفت. فعلاً وضعیت اقتصادی ام صفر است، همین معاش بود که تا هنوز نگرفتیم، می گویند بودجه نداریم."