کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا به رهایی اتباع امریکا از بند طالبان تاکید کرد

ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا

کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده امریکا می‌گوید که به تلاش‌ها برای رهایی شهروندان امریکایی که در بند طالبان اند، ادامه می‌دهد.

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا روز چهارشنبه در نشست این کمیته افزود که دیموکرات ها و جمهوری‌خواهان به گونه همسان بازداشت غیر قانونی اتباع امریکا را تحمل نخواهند کرد.

آقای مک‌کال از طالبان خواست که هرچه زودتر رایان کوربت شهروند ایالات متحده امریکا را که از سال ۲۰۱۰ با افغانستان همکاری می‌کرد و مؤسس نهاد «بلوم افغانستان» نیز است، رها کند:

"من می‌خواهم به دوستان و خانوادهٔ رایان که در حال تماشای این موضوع هستند اطمینان دهم که ما هر روز به مبارزه ادامه خواهیم داد تا زمانی‌که او را به خانه برگردانیم، این یک پیام قوی برای طالبان خواهد بود که امریکا، چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، بازداشت غیر قانونی شهروندان امریکایی را تحمل نخواهند کرد."

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا

بر اساس گزارش‌ها، حکومت طالبان این تبع امریکایی را به اتهام ترویج دین مسیحیت در شهر شبرغان با یکی از همکاران جرمنی‌اش بازداشت کرد، اتهامی‌که توسط خانواده و دوستان آقای کوربت رد شده‌است.

با این حال خانواده‌های اتباع امریکایی افغان‌الاصل نیز مدعی اند که اعضای‌شان در بند طالبان اند و هیچ اطلاعی از آن‌ها ندارند.

تیمور‌شاه حبیبی برادر محمود شاه حبیبی رئیس عمومی هوانوردی ملکی نظام پیشین که به گفته خانواده‌اش تابعیت امریکا را دارد، ادعا می‌کند که او به تاریخ ۱۰ آگست ۲۰۲۲ از منطقهٔ شیرپور کابل به همراه ۲۰ تن از همکاران‌اش از دفتر شرکت مخابراتی خصوصی (اس‌‌سی‌‌اچ) از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده‌است.

به گفتهٔ او، هرچند همکاران آقای حبیبی رها شدند، اما هنوز از سرنوشت برادرش خبری نیست و از او هیچ اطلاعی ندارند:

"قسمی‌که در تلاش رهایی امریکایی‌های خود هستند، در تلاش رهایی آن‌ها هم باشند، امید داریم که محمود شاه حبیبی هرچه زودتر به خانه برگردد، مادر و پدر را ببیند، او قبلاً در هیچ بخش نظامی کار نکرده، هوانوردی یک ادارهٔ مسلکی بود و او یک شخصی مسلکی است، هرچهٔ زودتر او را رها کنند، یا حد اقل زمنیهٔ تماس او را با خانواده مهیا کنند."

محمود شاه حبیبی رئیس عمومی هوانوردی ملکی نظام پیشین که گفته میشود در بازداشت طالبان به سر می برد

با این‌حال، شماری از آگاهان حقوقی بازداشت اتباع خارجی از سوی حکومت طالبان را که به‌گفتهٔ آن‌ها مشروعیت قانونی ندارد، خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانند.

حکمت‌الله حکمت یکی از این آگاهان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حکومت طالبان یگانه حکومتی است که جهان آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، حکومت طالبان هم بر اساس همین موضع با جهان برخورد می‌کند، قانون و حقوق بین‌المللی را نمی‌پذیرد چون می‌گویند جهان ما را به رسمیت نمی‌شناسد، نگهداری اتباع خارجی هم در زندان کاملاً موضع خود طالبان و منافع‌شان است، خصوصاً با امریکا."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارت تازهٔ مایکل مک‌کال در مورد رهایی شهروندان امریکایی و ادعا‌های خانوادهٔ محمود شاه‌ حبیبی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما چندی پیش، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک گفتگو با تلویزیون الجزیره اظهار داشت با کشورهایی که اتباع‌شان در افغانستان زندانی اند صحبت می‌کنند و تلاش می‌شود تا این‌گونه مسایل طوری حل شود که به اصول و امنیت ملی افغانستان هم ضرر نرسد و تعامل و رفت‌وآمد خوب با جهان نیز وجود داشته باشد.

پیش از این وزارت امور خارجه امریکا نیز گفته است که واشنگتن اولویتی بالاتر از امنیت شهروندان امریکایی در خارج از کشور ندارد و در گفتگو با طالبان فشار آورده می‌شود تا امریکایی‌های زندانی در افغانستان از جمله رایان کوربت، به کشور شان باز گردند.