میزان بیکاری در بسیاری از شهر های ایران افزایش یافته است

صف جوانان بیکار در ایران

میزان بیکاری در تعداد زیادی از شهر های ایران افزایش یافته و این مسئله منجر به نگرانی های فراوان گردیده است.

مدیرعمومی نظارت و هماهنگی پلان های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ایران می‌گوید نیمی از جمعیت شاغل کشور، شغل غیررسمی دارند.

قاسم رستم‌پور در اظهارات روز دوشنبه( ۲۳ دلو) به خبرگزاری تسنیم افزود حدود ۵۸.۵ درصد نفوس کشور نیز غیرفعال هستند.

کسانی غیرفعال پنداشته می شوند که با قابلیت کار وسن بیش از ۱۵ سال ، نه شغل دارند و نه دنبال شغل هستند.

هرچند حکومت ایران به رهبری ابراهیم رئیسی ادعا می کند که میزان بیکاری را به ۷.۶ درصد کاهش داده اما جزئیات گزارش‌های مرکز احصائیه نشان می‌دهد که علت کاهش میزان بیکاری نه ایجاد اشتغال، بلکه افزایش نفوس غیرفعال کشور است.

ایرانی ها شکایت دارند که نرخ بیکاری هر روز افزایش می یابد و مردم توان خرید را نیز از دست می دهند

مثلا گزارش‌های مرکز احصائیه نشان می‌دهد شمار افراد فعال جامعه، یعنی آنهایی که یا شغل دارند یا به دنبال کار می‌گردند، طی چهار سال گذشته با اینکه ۲.۹ میلیون نفر به نفوس بالای ۱۵ سال کشور اضافه شده، ۵۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، از سال ۱۳۹۸، حدود ۳.۵ میلیون نفر به خاطر دلسرد شدن از یافتن شغل، جستجوی کار را رها کرده و به جمعیت غیرفعال جامعه تبدیل شده‌اند.

معلومات ارائه شده ازسوی مرکزاحصائیه نشان می‌دهد که درخزان امسال تنها ۴۱.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال جامعه ایران فعال بودند، در حالی که این رقم در خزان ۱۳۹۸ حدود ۴۴.۳ درصد بود.

میزان بیکاری عبارت از نسبت افراد بیکار به جمعیت فعال کشور است.

در واقع علت کاهش میزان بیکاری در ایران از ۱۲ درصد به زیر ۸ درصد طی چهار سال گذشته در این نکته است که ۳.۵ میلیون جوان بیکار به‌طور کل به قشر غیرفعال جامعه تبدیل شده اند. اما حکومت ایران بدون اشاره به این واقعیت، تنها با تقسیم شمار افراد شاغل به جمعیت فعال جامعه، مدعی کاهش میزان بیکاری است و آن را به‌عنوان دستاورد و موفقیت عنوان می‌کند.

قبل ازاین مرکز تحقیقات پارلمان به اشاره به غیرفعال شدن بخش بزرگی از نیروی کار ایران هشدار داده بود که نرخ واقعی بیکاری در کشور ۲.۵ برابرارقام رسمی است.

درجریان سال گذشته ایرانی ها اعتراضات متعددی درواکنش به پائین آمدن سطح معیشت، تاخیر در پرداخت دستمزدها ونقص درپشتیبانی از رفاه اجتماعی به راه انداختند.مرگ مهسا امینی ،زنی که به اتهام بدحجابی بازداشت ودرتوقیف پولیس جان باخت به نا آرامی ها بیشتر دامن زد وایرانیان برای آزادی وحقوق زنان نیز به سرک ها برآمدند.